Recenze: Nihonjin no Shiranai Nihongo

8. února 2014 v 18:29 | Sara Whitney
Název: Nihonjin no Shiranai Nihongo (The Japanese the Japanese don't know)
Počet epizod: 12
Rok vydání: 2010
Žánr: komedie, naučný
Kano Haruko prodává v obchodě s módu a jelikož má mimořádný vkus a dokáže vkusně zkombinovat i téměř nezkombinovatelné, objevuje se pravidelně i na obálkách módních časopisů. Stále ale potají sní o tom, že se stane učitelkou na střední škole.
Jednoho dne jí její bývalá učitelka, která nyní vede jazykovou školu pro cizince, jež chtějí zlepšit svou japonštinu, nabídne pozici právě v této škole s tím, že pokud tam bude tři měsíce učit a zdárně dovede kurs ke konci (její studenti všichni "odmaturují"), doporučí ji jako učitelku na střední škole. Haruko neváhá a okamžitě přijímá, nevědíc ještě, co všechno ji čeká.
Stává se učitelkou devíti cizinců ze všech koutů světa, z nichž každý má poměrně výstřední povahu a přijel si do Japonska splnit svůj sen - italského mladíka Luka, který je otaku, švédské dívky Erin, jež chce potkat nindžu či Angličana Paula, který touží stát se v Japonsku rybářem. Vyrovnává se s nástrahami každodenního vyučování a pomalu zjišťuje, že ač je rodilou Japonkou, ani zdaleka o japonštině neví všechno...

K tomuto seriálu jsem se dostala úplnou náhodou, a to při hledání výukových materiálů k japonštině. Nejdříve jsem našla stejnojmennou učebnici a přes ni jsem se dopátrala toho, že existuje i seriál a jelikož jsem minulý týden neměla nic rozkoukaného, hned jsem se na něj vrhla. Tento seriál byl také mou první zkušeností s j-dramatem a a musím říct, že to byla zkušenost veskrze pozitivní.
Seriál má své chyby a po intermetu jsem vedle pozitivních a neutrálních recenzí našla i hodně těch negativních, což mě na jednu stranu docela překvapilo, abych pravdu řekla. Nakonec jsem ale dospěla k závěru, že mně se seriál líbil proto, že jsem ho od začátku brala, co se dějových linek týče, spíše jako oddechový a pustila jsem si ho především kvůli rozšíření svých znalostí japonštiny.
Tenhle seriál se ani nesmí brát vážně, jinak by se člověk musel urazit kvůli tomu, jak si Japonci představují lidi z jiných zemí a jejich myšlení. V anime máme totiž takovou skvadru cizinců, jakou byste nesehnali dohromady, ani kdybyste se moc snažili. Všichni jsou (pozn. možná až na Jacka - vážný, dobrá znalost japonštiny, pracuje ve velké firmě ) tak trochu divní, jejich osobnosti jsou často vyhnané až do extrému a jejich důvody, proč přijeli do Japonska, jsou přinejmenším pochybné. Díky tomu je s nimi ale vážně zábava, jen to celé prostě opravdu nesmíte brát vážně. Celý seriál je prostoupen absurdním humorem, ale když si na něj zvyknete, budete se bavit od začátku až do konce.
Co je na tomto seriálu také výjimečné, je to, že se v podstatě jedná o jediný seriál, ve kterém mají převahu herci - cizinci nad Japonci a který zobrazuje adaptační proces cizinců v Japonsku a to, jak jsou přijímání samotnými obyvateli této ostrovní země. Věděla jsem, že co se týče nejrůznějších požadavků na cizince, kteří se rozhodnou žít v jejich zemi, patří Japonci k jedněm z nejpřísnějších národů, netušila jsem ale třeba, že cizinci nesmí pracovat v nočních podnicích, jinak budou vyhoštěni. A v seriálu je spousta takových zajímavostí.
Co jsem ale na něm ocenila nejvíce, jsou právě nejrůznější velmi zajímavé poznatky o japonštině, její gramatice, kandži a jeho vzniku i lehce zapamatovatelné poučky k jinak obtížným gramatickým jevům. Ty jsou navíc prokládané zábavnými přešlapy cizinců i samotné Haruko, která mnohdy ani neví, o čem se mluví, natož aby daný gramatický jev uměla vysvětlit.

Díky seriálu jsem konečně pochopila rozdíl mezi přídavnými jmény ureshii a tanoshii (obě milý, radostný), dozvěděla jsem se, odkud se berou některá slangová slova mladých lidí jako třeba uzai (otravný) či yabai (nebezpečný) a naučila jsem se alespoň malinko o zdvořilostní japonštině.
Jak jsem se již zmínila na začátku, co se týče dějových linek, jedná se o seriál slabší, příběhy jsou jednoduché, směřují z bodu a do bodu b bez nějakých větších zádrhelů a hlavně ke konci už jsou opravdu dost absurdní (v tomto ohledu je asi nepodivnějším dílem děj s Erin a nindžou, který, jak se nakonec zjistí, vůbec nindžou není). Mně to ale nevadilo, některé příběhy se mi i poměrně líbily.
Haruko je ten typ hlavní hrdinky, kterou budete buďto milovat anebo nenávidět. Musím říct, že zezačátku jsem nevěděla, co to nakonec bude, ale že jak minuty ubíhaly, oblíbila jsem si ji. Zamilovala jsem si její nekonvenčnost, schopnost přiznat chybu a následně pomoci svým studentům, když se dostali do potíží i opravdu šílený způsob oblékání. Můžete mi věřit, že to, co si na sebe Haruko oblékala, slušelo skutečně jen jí a kdokoliv jiný, kdo by vůbec měl tu odvahu vzít si to na sebe, by v těch šílených kreacích vypadal přinejmenším jako klaun.
Co se týče studentů, oblíbila jsem si především Jacka a jeho pokoru a to, že japonštinu měl na cizince opravdu v malíčku a keigo - tedy zdvořilostní formu japonštiny ovládal lépe než Haruko, dále potom Boba, jemuž zdvořilost naopak nikdy příliš starostí nedělala, a Dianu, pracující v maid kavárně.
Prostředí v seriálu příliš různorodé není, většina dílů se odehrává v jazykové škole, ale v jeho průběhu si budeme moci prohlédnout třeba i japonskou šintoistickou svatyni či se podíváme do japonské restaurace nebo bistra s nudlemi. Hudba seriál doprovázející je poměrně průměrná, ale dobře se poslouchá, neruší a já jsem si ji i docela oblíbila.
Abych to tak shrnula, mně se seriál moc líbil, ale nevím, zda bych si ho troufla doporučit každému. Řekla bych to takhle, pokud máte rádi japonštinu a chcete se o ní dozvědět více či se ji rovnou učíte, určitě s ním neuděláte chybu, pokud ale hledáte silné dějové linky a dobře propracované charaktery, doporučila bych vám poohlédnout se spíše jinde.
Hodnocení: 70%