Recenze: Kuuchuu Buranko

Název: Kuuchuu Buranko (Flying Trapeze)
Počet epizod: 11
Rok vydání: 2009
Studio: Toei Animation
Režie: Kenji Nakamura
Žánr: lékařský, slice of life
Mnoho pacientů s nejrůznějšími problémy navštěvuje psychiatrické oddělení Generální nemocnie Irabu - akrobat provádějící složité kousky na hrazdě, který začal trpět nespavostí potom, co začal kazit akrobacii, mafián a člen japonského podsvětí, který se bojí ostrých předmětů, kluk závislý na svém mobilním telefonu či novinář, trpící obsedantně-kompulzivní poruchou s nutností pořád kontrolovat, zda v jeho bytě nevypukl požár.
Ti všichni se ocitnou v ordinaci doktora Ichiga Irabua, který je synem majitele nemocnice. Ten je i jejich život nejdříve podrobí důkladnému zkoumání a potom jim naordinuje velmi netradiční léčbu - vitamínovou injekci, kterou jim píchne jeho tajemná a krásná sestřička Mayumi. Společně s podivnými radami, které jako by ani nesouvisely s jejich problémy, je pošle domů.
Pacienti jsou rozladění, zmatení a občas i naštvaní, nakonec ale zjišťují, že doktor Irabu je více než kompetentní lékař a že příčina jejich problémů je vždy tam, kde by ji nejméně čekali...

Na tohle anime jsem narazila naprostou náhodou, když jsem hledala nějaké anime s doktorskou tématikou, tehdy jsem se nad ním ale nijak nepozastavila a brzo na něj zapomněla. Za nějaký čas na mě ale vyskočilo znovu, a to při projíždění jakéhosi anglického blogu, jehož autor ho označoval jako jedno z nejlepších za rok 2009. Zalíbila se mi kresba i námět a rozhodla jsem se na něj podívat. A jsem za to moc ráda, protože je to opravdu netradiční a moc zajímavé dílko.
Celé anime je spíše epizodní a zdánlivě to vypadá, že jednotlivé díly jsou propojené pouze postavou doktora Irabua a jeho sexy sestřičky, která má na starosti píchání vitamínových injekcí, které jsou jedinou předepsanou léčbou, pacientům. Postupně ale zjišťujeme, že jsou propojené i jednotlivými postavami, které se pletou do příběhů těch dalších. Někdy více, někdy méně, ale společně vytváří skutečný, dýchající a uvěřitelný svět.
Nečekala jsem, že by se to autorům opravdu mohlo povést a ohledně prohlášení dalších recenzentů ohledně tohoto aspektu anime jsem byla dost skeptická, ale i já musím přiznat, že mě zakončení každého dílu a vyřešení problémů jednotlivých pacientů opravdu překvapilo. Zpětně mi dochází, že někdy to bylo ze všech náznaků poměrně jasné, ale tak dobře zakamuflované, že při prvním sledování mě to vůbec nenapadlo.
Mohlo by se zdát, že protože se každou epizodu soustředíme na někoho jiného, na představení a prokreslení postav do hloubky není téměř žádný čas. Chyba lávky, postavy všechny do jedné mají uvěřitelný charakter, své kladné i záporné stránky a samozřejmě své psychické problémy a poruchy, které jim ztěžují každodenní život.
Jejich příběhy jsou ale podávány s až neuvěřitelnou lehkostí, ale zároveň také s notnou dávkou citlivého přístupu, nadhledu, něhy a humoru. Postupně se seznamujeme s pacienty, pronikáme do jejich každodenní reality, odhalujeme střípky z jejich minulosti, zjišťujeme, jak moc mohou psychické poruchy zasáhnout do života a převrátit ho naruby, jak moc mohou ztěžovat vykonávání naší práce, užívání si volného času.
Každý příběh je jedinečný, každý mě bavil, nebylo jediné epizody, u které bych se nudila a přemýšlela o jejím vypnutí, a to díky neotřelým zápletkám, netradičnímu humoru, prokresleným postavám a samozřejmě postavě hlavního protagonisty doktora Irabua.

To je velmi velmi zvláštní postava, vlastně ani nevím, jak bych ji popsala. V příběhu vystupuje ve třech podobách, podivného medvídka, malého kluka a dospělého a v každé poloze se chová trochu jinak. Mám pocit, že všechny lidské charaktery se vlastně skládají z těchto částí - našeho dětského já, rozumného dospělého já a občas v našem chování problesknou i zvířecí pudy.
Zvířata vůbec v tomhle anime hrají poměrně podstatnou roli, jelikož vitamínové injekce, které předepisuje psychiatr Irabu, nejsou jen obyčejné injekce plné vitamínů, ale z pacientů se po nich stávají napůl zvířata, která nejlépe vystihují povahu jejich nemoci. Takže tu máme třeba lachtana představujícího hravost, v kterého se promění pacient s narcistickou poruchou, který umí jedinou věc, a to usmívat se, a který, jak se zdá, uvízl navždy v dobách své dětské slávy, kdy vystupoval v televizi.
Z postav, které se v anime objevily, jsem si asi nejvíce oblíbila reportéra s OCD (obsedantně - kompulzivní poruchou), který se vrátil domů klidně pětkrát, jen aby se ujistil, že u něj nehoří, a prošvihl tak všechny zajímavé momenty a události, o nichž měl napsat. Potom též lékař, který se přiženil do perfektní rodiny ředitele nemocnice a měl neodbytné nutkání dělat zakázané věci. V anime ale nebyla jediná postava, s kterou bych alespoň trochu nesoucítila.
Opening, o kterém jsem se zde zmiňovala již v minulém článku, je stejně jako celé anime hodně zvláštní, nese se v duchu 90. let a je takový taneční. Já osobně jsem si ho opravdu zamilovala, a to samé mohu prohlásit o endingu, který se nese v podobném duchu. Oba jsem si prozpěvovala, ani jsem se nenadála.
Kresba je také taková zvláštní, netradiční a hravá. Budovy jsou poseté puntíky, pruhy a jsou vyvedené snad ve všech barvách duhy. Navíc jsou do anime zakomponované skutečné tváře lidí a sestřička Mayumi se více času objevuje v hrané podobě než v té animované. Autoři se také neobtěžovali s 3D ztvárněnním kolemjdoucích lidí, kteří slouží jako kulisy, a to také přispělo k velmi zvláštní atmosféře anime, kterou jsem si ale naprosto užila.
Abych to tak shrnula, nemyslím si, že anime se bude líbit každému, není to mainstreamová záležitost, která by každému sedla, ale pokud vás anime zaujme a přitáhne k obrazovce, už vás nepustí. Je to milá, pohodová, vtipná, ale také velmi poučná záležitost. Rozhodně by to chtělo víc takových anime.
Hodnocení na MyanimeList: 8.16
Vlastní hodnocení: 85%

5 lidí ohodnotilo tento článek.