Recenze: Howlův putující zámek

Série: Howlův putující zámek (#1)
Přeložil: Milan Stejskal
Nakladatelství: Volvox Globator
Rok vydání: 2011
Počet stran: 246
Žánr: fantasy
Dívenku Sofii zakleje zlá Čarodějnice z Pustiny ve vetchou stařenku, která se vydá do světa za štěstím. Dostane se až do obydlí obávaného čaroděje Howla, do zámku, jenž cestuje krajem. Sofie u Howla zůatane jako hospodyně, a tak je vtažena do spletitých a záhadných událostí a vztahů. Do krásného čaroděje se zamiluje, ale vymanit se z moci silné kletby je nesmírně obtížné...

Když jsem knihu viděla v knihovně, okamžitě jsem po ní sáhla a musím říct, že jsem se do ní naprosto zamilovala. Když jsem ji četla, vrátila jsem se do doby, kdy mi bylo tak osm, devět a a právě jsem objevovala kouzlo Harryho Pottera. Howlův putující zámek ve mně vyvolal podobné pocity. V knize je takových úžasných nápadů, zajímavých postav a nečekaných zvratů. Je to vlastně jedna velká kouzelná pohádka pro ty, co ještě nechtějí tak úplně vyrůst, ale která zároveň až děsivě přesně odráží i realitu.
Na knize je vidět, že autorka má se psaním již zkušenosti, jelikož nechodí zbytečně kolem horké kaše a každá kapitola je napěchovaná akcí a zajímavými událostmi. Autorčiny postavy nejsou žádní svatouškové, a to se mi na nich právě ohromně líbilo, jelikož už mám až po krk perfektních hrdinů. U knihy jsem se navíc parádně pobavila, autorka ji totiž prošpikovala skvělými vtipy.
Obálka se od té originální liší, ale vlastně jsem za to ráda, jelikož ta naše se mi líbí o něco více. Můžeme na ní vidět čaroděje Howla, který nás láká do své říše, která je plná překvapení a ve které není až do poslední chvíle jasné, co se bude vlastně dít dál. Kniha je poměrně tenká, ale zároveň má také celkem netypický formát, je dost široká, tudíž si ji s sebou do kabelky díky tomu asi těžko vezmete. To ale vůbec nevadí, jelikož dle mého názoru se kniha stejně hodí spíše ke kouzelným podzimním podvečerům.
Diana Wynne Jones je britská spisovatelka knih pro děti a mladistvé a také spisovatelka fantasy knih. Na kontě má ale i řadu zábavných frašek, které ostře kritizují společnost, a vtipných parodií literárních děl. Studovala angličtinu na Oxfordské univerzitě, kde docházela i na přednášky takových velikánů světové literatury jako byli C. S. Lewis nebo J. R. R. Tolkien. Jejím nejzámějším dílem je právě trilogie o výstředním čaroději Howlovi.
Byla jsem překvapena, když jsem se ještě před čtením dozvěděla, že nápad s pohybujícím se zámkem, na kterém stojí celá kniha, vlastně nebyl samotné autorky, ale jakéhosi chlapce, který ji požádal, jestli by o něm nemohla napsat. Jak už ale všichni víme, jen nápad dobrou knihu rozhodně nedělá, je třeba ho rozvinout, vystavět pořádný příběh a zasadit do něj uvěřitelné a sympatické hrdiny a přesně tohle se Dianě povedlo.
A pohybující se zámek a vlastně celý svůj vymyšlený svět doplnila i o spoustu vlastních výborných nápadů, jako třeba lstivého ohňového skřítka, dveře, které pokaždé vedou jinam, záleží na tom, kam otočíte spínačem, běhajícího strašáka z polí, kterého je téměř nemožné setřást a který je schopen za Howlovým zámkem běžet i několik dní a mnoho dalších. Přece vás ale nebudu ochuzovat o překvapení.

Jak již bylo řečeno, autorka v tom umí chodit, takže v knize nejsou k nalezení žádné hluché pasáže, kniha odsýpá a čtení jde téměř samo. Je v ní opravdu mnoho dějových zvratů, které nelze předvídat. Když už si myslíte, že jste přišli na to, jak to vlastně všechno bylo a jak to všechno skončí, autorka všechno otočí o sto osmdesát stupňů a ještě jednou dokola, kdyby to poprvé nestačilo. Na konci do sebe ale všechno zapadne a vám se před očima složí celá skládačka. To vám byl úžasný pocit. A pak už je na čase si jen vychutnat závěrečnou bitvu, která, ačkoliv není tak okázalá jako třeba ta v Harrym Potterovi, je neméně napínavá a nervy drásající a až do konce není jasné, jak to vlastně dopadne.
V knize není ani písmenko navíc, každá událost v knize má nějaký důvod a hlavně následky a i malý skutek může spustit řetězovou reakci neočekávaných událostí, které ještě pořádně zamíchají s dějem.
Kromě pochodujícího zámku a samozřejmě našich hlavních postav v knize velkou roli hrají také záměny a nejrůznější proměny, které jsou zdrojem mnoha překvapení a dějových zvratů. Čarodějnice z Pustiny promění Sofii ve stařenu, Howl také střídá jeden převlek za druhým a to je pouze zlomek všech proměn a záměn postav. I z tohoto důvodu je nutné číst velmi, velmi pozorně, abyste se v knize neztratili.
Sofie je naprosto úžasná postava, a to jednak jako mladá dívka, tak i jako všetečná stařena, která si nedá pokoj s uklízením a šmejděním po zámku a která kouzelníkovi Howlovi způsobuje přerovnáváním jeho věcí srdeční záchvaty. Je uštěpačná, vtipná, vytrvalá a bystrá, z neúspěchu se dokáže rychle oklepat, nedělá jí problém někdy namyšleného sukničkáře Howla pěkně utřít a dokáže si naklonit na svou stranu i netýkavého ohňového skřítka. Má své chyby, ale ty ji dělají ještě skutečnější a lidštější a vy jí to strkání nosu i do toho, do čeho jí vůbec nic není, potom milerádi odpustíte.
Howl je také naprosto parádní, má své chyby, stejně jako zbytek postav, ale má své momenty, kdy je naprosto rozkošný i momenty, kdy je odvážný a dokáže si se vším poradit, jako by to nic nebylo. Má i chvíle, kdy byste ho nejraději zaškrtili, ale to k němu prostě patří. A to, že dokázal v koupelně strávit klidně i dvě tři hodiny a hábity měnil každých šest, mě opravdu pobavilo.
I zbytek postav byl moc fajn, oblíbila jsem si především Sofiiny sestry Aletku a Martu, které si ten život také uměly zařídit k vlastní spokojenosti a ohňového skřítka, jehož poznámky jsem úplně milovala a zvlášť na konci knihy mě jeho komentář opravdu dostal.
Autorka mě celou dobu udržovala v napětí, jak to tedy vlastně bude s Howlem a Sofií, jestli od zjistí , kdo ona skutečně je a že se do něj zamilovala. A samozřejmě, zda bude její city opětovat. Jak to nakonec autorka skoulela, prozrazovat samozřejmě nebudu, můžu ale říct, že i tady mě dokázala opravdu překvapit.
Autorčin způsob vyprávění jsem si zamilovala hned od první stránky. Je poutavý, milý a okamžitě vás vtáhne do příběhu, od kterého se potom už jen tak neodtrhnete. Přestože nepíše v první osobě, je lehké se vcítit do hlavních hrdinů, především Sofie, se kterou jsem se po většinu příběhu ztotožňovala, přestože vlastně skoro celou dobu byla stařenou. V knize jsem nenašla žádné gramatické či stylistické chyby a moc jsem ocenila rozhovor s autorkou na závěr.
Abych to tak shrnula, kniha se mi neskutečně moc líbila a moc se těším, až si přečtu i druhý a třetí díl, abych zjistila, jak to vlastně s Howlem, Sofií a všemi ostatními bude dál. Knihu jsem přečetla v rekordním čase, moc jsem si její čtení užila a mimo jiné jsem se u ní taktéž výborně bavila. Rozhodně ji všemi deseti doporučuji.
Hodnocení: 95%