Ryo - recenze

28. září 2013 v 13:59 | Sara Whitney |  Anime
Název:Ryo
Počet epizod:1 (film - 26 minut)
Žánr:drama, historický
Když byl Ryo, syn samuraje, malý, přišel o oba rodiče při britském bombardování japonských břehů. Jediný, kdo kromě něj z hořících útrob domu vyvázl, byl jeho starší bratr.
O něco později se s Ryem znovu setkáváme, společně s ostatními dětmi, které taktéž přišly při útoku britského námořnictva o rodiče, je trénován na vojáka, který bude, až dospěje, hrdě bránit Japonsko. Jednou se na jejich cvičení přijde podívat i samuraj Ryoma Sakamoto s manželkou Oryo. Hledá osobnho strážce a vybírá si z cvičících chlapců. Do oka mu padne právě Ryo, protože je rychlý a mazaný, navíc oplývá i dalšími dobrými vlastnostmi a schopnostmi.
Chlapec se tedy později vydává na na cestu se Sakamotem, který má vlastní plán, jak bojovat za svou zem, a jeho ženou. To ale ještě neví, co všechno ho na téhle cestě potká a jak moc mu to změní život...

Konečně jsem se dokopala zrecenzovat i poslední část letošního Anime Mirai, kterým je historické drama Ryo. Od tohoto kousku jsem nic moc nečekala, ačkoliv historické filmy mám ráda, takže jsem ve výsledku byla spíše celkem příjemně překvapená. Umím si ale představit, že pokud bych se na anime opravdu těšila, byla bych spíše poměrně dost zklamaná.
Ryo totiž není špatné anime, ale příběh je vyprávěn zběsilým tempem, aby se vešel do dvaceti šesti minut. Ze stejného důvodu není možné pozorovat žádný vývoj postav, dokonce si je ani nějak moc oblíbit, jelikož nemají téměř žádné povahové vlastnosti. A jako největší chybu vnímám to, že celé anime není vůbec jasné, jak moc důležitá je postava Ryomy Sakamota pro japonskou historii. To jsem se dozvěděla až zpětně, když jsem si to z důvodu vlastního zájmu dohledala.
Jak už jsem se zmiňovala, příběh ubíhá hrozně rychlým tempem a divák, který nemá nějaký větší přehled ohledně japonské historie, jako třeba já, se v něm poměrně rychle ztratí. Myslím si, že o něčem vypovídá, že jsem anime viděla celkem dvakrát, podruhé po dohledání potřebných faktů, a stejně si nejsem tak úplně jistá, že jsem ho pochopila, tak jak bylo myšleno, a také, že vím, jakou roli přesně hrály všechny postavy v něm.
Anime by dle mého názoru jen prospělo natažení alespoň do třinácti dílů, stejně jako v případě Arve Rezzle, o kterém jsem psala asi před měsícem. Autoři se prostě snažili do dvaceti šesti minut nacpat příliš mnoho. Je to jako byste chtěli cpát při stěhování do krabice věci o dvakrát větším objemu než je objem boxu, prostě se to tam nevejde a buďto box nezavřete, nebo, abyste krabici zavřít mohli, budete muset polovinu věcí vyndat.
Ryo ale naštěstí nedopadlo tak hrozně jako Arve Rezzle, základní myšlenka tam vidět je, ačkoliv je to někdy dost zmatečné. Nejvíce se mi líbily scény, kteréu ukazovaly trénink sirotků na samuraje. Bylo to zábavné a svěží. Kéž by takových bylo celých dvacet šest minut.
Anime bohužel nedokážou pozvednout ani postavy, které jsou jedna jako druhá, některé jsou jen ženy a jiné muži, některé jsou starší a některé mladší a některé mají představovat kladné hrdiny a jiné mají být postavami zápornými. Jiný rozdíl mezi nimi není. Není možné si je oblíbit na základě nějakých povahových vlastností, jelikož vlastně žádné nemají. Jen postupují po šachovnici, tak jak jim bylo určeno a dělají to, co mají. Pro příběh to funguje, ale jako samostatné jednotky postavy jednodušše nefungují.
Ryo mi, musím se přiznat, dobrou půlku filmu brnkal na nervy. Měl své dobré momenty, ale povětšinu času (především na začátku a na úplném konci) se choval jako ufňukánek, který by se nejraději držel maminčiny sukně, kdyby to bylo možné. To, že by měl být synem samuraje, mi nepřišlo téměř reálné. Hbitý a mrštný ale byl, to se musí uznat, a co se týče boje, měl pod čepicí. Jeho schopnost poznat nejlepší slepici na maso a do kuřecí polévky mi přišla zvláštní, ale zajímavá.
V Ryoumě Sakamotovi bych věhlasného reformátora taky podle tohoto filmu hledala jen těžko. Většinu času se choval jako vtipálek, ačkoliv někdy přece jen probleskla jeho vážnější stránka a já byla schopná věřit, že tenhle člověk mohl zažehnat konflikty a spojit kraje proti jednomu nepříteli.
Anime má pouze ending, opening žádné anime z projektu nemělo a Ryo není výjimkou. Ending je takový průměrný, není ničím zvláštní, ale k anime se hodí, netahá za uši, na poslech je příjemný. To je všechno, co k němu mohu říct.
Kresba anime je pěkná, některé záběry jsou opravdu překrásné, obzvlášť přírodní scenerie, záběry noční krajiny či krajiny za deště a mlhy a pak také detailní záběry na nejrůznější předměty, třeba jednotlivé bonbony vypadávající ze skleněné dózy. Kvalita kresby je také mnohem lepší než v Arve Rezzle, ale nedá se srovnávat s Witch Academia nebo Death Billiards, není tak podrobná. Animace taktéž dobrá, ale stejný případ jako u kvality kresby.
Abych to tak shrnula, anime není špatné a rozhodně se nemusíte bát se na něj podívat, doporučila bych ho ale spíše lidem, kteří jsou nadšenci do historie a o japonské historii také nějaké povědomí mají. Bez jeho vidění se klidně obejdete, ale jako začátečnický projekt to není úplně marné.
Hodnocení:60%