Hunger Games:Vražedná pomsta - RV recenze

Série:Hunger Games (#2)
Přeložil:Dušek Zdík
Nakladatelství:Fragment
Rok vydání:2010
Počet stran:336
Žánr:dystopie, YA
Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly více než hrozivé?

Katniss se navzdory všemu, čemu musela čelit, povedlo vyhrát Hladové hry. Díky své chytrosti a znalosti rostlin se jí povedlo zachránit nejen sebe, ale i Peetu, druhého splátce z jejího kraje. Vytažením jedovatých bobulí ale proti sobě poštvala mocné kapitolské vůdce a především prezidenta Snowa, který si tento akt vzdoru rozhodně nenechá líbit a chystá se Katniss ukázat, kdo je tady pánem. Mnoho lidí v ostatních krajích totiž to, co Katniss udělala, nepovažuje za čin bláznivě zamilovaného děvčete, ale za přímý podnět ke vzpouře a této příležitosti hodlají využít.
Chystají se již další Hladové hry a budou to ty nejvelkolepější, jaké kdy Panem zažil. A jelikož jsou to také zároveň třetí Čtvrtohry, přichystal si Kapitol pro ostatní kraje něco naprosto speciálního. Povolal do arény vítěze bývalých ročníků a jelikož Dvanáctý kraj má pouze tři vítěze - dva muže a jen jednu ženu, Katniss se opět nedobrovolně navrací do Arény, která ji doteď děsí každou noc ve snech. Dokáže z ní ale vyjít vítězně i tentokrát? A jak další Hladové hry ovlivní povstání v ostatních krajích, dají se ještě rebelové uklidnit nebo Katniss zažehla jiskru, která se již nedá uhasit?
Na druhý díl trilogie Hunger Games jsem byla opravdu zvědavá, protože, ať už budeme Suzanne Collinsové vytýkat cokoliv, jedno jí upřít nemůžeme a to, že svou knihu dokáže zakončit tak, že si její čtenáři budou kousat nehty napětím, uvažujíc o tom, co se bude dít dál, a co nejříve se budou shánět po pokračování. Tak to bylo i u mně a musím prozradit, že ani co se týče zakončení druhého dílu, autorka v nejmenším nezklamala.
Obálka je tematicky podobná jako ta u prvního dílu, tentorkát je na ní živý reprodrozd a uhelně černou nahradila ohnivě rudá, symbolizjící Katnissin přechod z dívky, která se pouze snažila přežít, v děvče, které se nebojí vystoupit proti Kapitolu a symbol propukající revoluce. Obálka je velmi pěkně graficky zpracovaná a ladí k ní i typ zvoleného písma, nemám co vytknout.
Suzanne Collins je americká spisovatelka žijící v Connecticutu, tvorbě pro děti se věnuje už od roku 1991, kdy začala psát scénáře k televizním programům pro děti, za něž byla několikrát nominována na cenu Emmy. Nápad na jsvou prvotinu dostala při čtení Alenky v Říši divů, a tak vznikla kniha Underland Chronicles (Podzemní kronika). Nejvíce se ale proslavila svou dystopickou trilogiií Hunger Games, která se stala celosvětovým bestsellerem.
Stejně jako první díl je i druhý nabitý akcí a knížka je velmi čtivá, takže stránky mi ubíhaly jedna za druhou a knihu jsem měla přelouskanou za několik hodin. Prostě jsme se od ní nemohla odtrhnout. Ať už jsem zrovna četla o tom, jak Katniss znovu bojuje v aréně, hádá se s Haymitchem, tráví čas s Hurikánem nebo prostě jen večeří s matkou a Prim, všechno je věrohodné a zajímavé. Suzanne umí udělat i z těch nejobyčejnějších věcí něco, o čem vás baví číst.
I Vražedná pomsta v sobě má mnoho zvratů, některé jsem očekávala, některé mě naprosto dostaly, nejvíc konsternovaná jsem ale byla z konce, který jsem ani ve snu nečekala a který mě zanechal v několika minutovém tichu, po němž jsem si okamžitě začala zoufat, že nemám třetí díl.
Autorka mi některé věci jako čtenáři v knize naznačila, ale tyhle nepatrné nápovědy celkem dobře schovala, takže jsem si je plně uvědomila až při druhém čtení knihy a poprvé jsem ze všeho byla stejně zmatená jako Katniss. Ocitnout se v její kůži, byla bych jistě více než dopálená, že zase všichni ví víc než já a nikdo mi nechce prozradit nic postatného.
Suzanne se ději v aréně věnuje až ve třetí části knihy a všechno bere poměrně hopem, což mi trošku vadilo, na druhou stranu, jak jsem nad tím ale potom přemýšlela, došlo mi, že všichni účastníci už si jednou Hrami prošli a dokázali z nich vyjít jako vítězové, proto je spád her mnohem rychlejší než v případě her, kterých se v podstatě účastní děti a teenageři, všichni vědí, co je jejich úkolem a zařídili se podle toho.

Prostředí arény mě tentorkát ohromilo ještě více než v prvním díle a jeho propracovanost mi téměř vyrazila dech. Autorka má její prostředí promyšlené do posledního detailu, a i kdyby vás na knize už nic jiného nezaujalo, aréna se vám bezpochyby bude velmi líbit. I již jednou vítězové s ní mají problémy a i jim trvá poměrně dlouho, než vůbec přijdo na to, jak funguje a kde je pro ně bezpečné se nacházet. A čtenář je na tom dost podobně, to se mi ale právě líbilo a tyto pasáže jsem četla ještě nedočkavěji než zbytek knihy.
V celé společnosti to tentokrát vře mnohem více, protože Katniss tím, že v aréně vytáhla ty jedovaté bobule zažehla jiskru, která teď mnoho lidí podnítila ke vzpouře, mnoho jich cítí, že je ten správný čas se vzbouřit a že tentokrát mají proti Kapitolu šanci. A ohnivá dívka se má stát jejich nadějí a symbolem.
Katniss je i ve druhém díle hrdinka naprosto podle mých představ, nadále zůstává lidská, po hrách má výčitky a sužují jí noční můry, ve kterých se navrací do arény. Je výbušná, její názory se mění, občas věci nedomýšlí do detailů, ale zároveň je odhodlaná, vytrvalá, vzpurná, přemýšlivá, což znovu dokazuje, když jí dojde, co jí naznačují Diod s Dratkií, chytří vynálezci z Třetího kraje, a umí si poradit téměř za každých okolností. Celou dobu ji fandím a ve skrytu duše doufám, že se některé další autorky poučí a jejich hrdinky budou alepoň z poloviny tak uvěřitelné a sympatické jako Katniss.
Peetu jsem měla taktéž stránku od stránky radši, přestože mi zatím nepřirostl k srdci tolik jako Katniss a jeho nekonečná dobrota mě občas trochu štvala. Stejně ale patří mezi mé nejoblíbenější chlapecké hrdiny, už jsem prostě byla přesycená těmi "špatnými kluky".
I další postavy mi přirostly k srdci, stejně jako Peetu jsem měla stránku od stránky raději Haymitche, jenž se zpočátku může jevit jako prostý opilec, kterému na ničem nezáleží a kterého si prostě oblíbit nelze, opak je ale pravdou. Oblíbila jsem si i Finnicka a jeho partnerku z kraje Mags. Johannu Masonovou jsem sice neměla ráda po lidské stránce, občas byla ale vážně vtipná. Diod a Dratkie mi přirostli k srdci okamžitě, byly oba tak trochu ňoumové, ale velmi chytří a milí.
Autorka v druhém díle trochu více pracuje s milostným trojúhelníkem, který v prvním pouze jen lehce naznačila. Kupodivu mi to ale nijak nevadí, ačkoliv normálně mi z jakéhokoliv trojúhelníku a víceúhelníku naskakuje husí kůže. Spolu mám ale stejně raději Katniss a Peetu.
Opět jsem neměla nejmenší problém začíst se do příběhu a vše jsem sledovala očima Katniss. První osoba přítomného času je pro vžití se do hlavní hrdinky případně hrdiny to nejlepší a já jsem úplně viděla, jak Katniss přemýšlí a celou dobu jsem s ní soucítila. se stylem autorky jsem taktéž neměla nejmenší problém. Co se týče překladu, nevšimla jsem si žádných stylistických nebo gramatických chyb.
Abych to tak shrnula, rozhodně neváhejte s přečtením druhého dílu, autorka opět odvádí více než výbornou práci, kniha je napínavá, čtivá, plná zvratů a Katniss je prostě perfektní hlavní hrdinka, kterou jsem si oblíbila téměř okamžitě. Nemůžu se dočkat závěrečného dílu.