The Hunger Games - recenze

8. července 2013 v 9:18 | Sara Whitney |  Filmy
Název:The Hunger Games
Délka:142 minut
Režie:Gary Ross
Žánr:dobrodružný, dystopie, fantasy
Nacházíme se v budoucnosti, všude je pusto, ale v troskách bývalé Severní Ameriky se nyní rozkládá země Panem s třpytivým hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne tvrdou rukou a kraje nemají na výběr, pokud nechtějí skončit zbavené života jako třináctý kraj, když se posledně vzbouřily, musí poslouchat.
K udržení poslušnosti a a připomínce této události slouží kruté a lidskosti zbavené klání Hunger Games. Koná se každý rok a každý kraj do něj musí poslat jednu dívku a jednoho chlapce ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety, kteří jsou losování z osudí. Celkem dvacet čtyři dětí, jež se proti sobě nedobrovolně utkají ve velké aréně v Kapitolu a budou bojovat o svůj život. Ven může vyjít jen jeden, ostatní musí zemřít.
Katniss Everdeenové je šestnáct let, v osudí už má spoustu lístků, protože za ně kupovala jídlo pro matku a malou sestru Prim. Je si téměř jistá, že letos vytáhnou její jméno. Její sestra je tenhle rok v osudí poprvé, s ní si starosti nedělá. Ale Prim je nějakou nešťastnou náhodou vybrána a Katniss se za ni nabídne. Do hry se rázem přidávají lidskost a láska...
Dokáže ale Katniss přežít v divočině, kde se zbylých dvacet tři soutěžících snaží, aby se nedožila dalšího rána?
Musím říct, že celá Hunger Games mánie se mi zatím úspěšně vyhýbala, ale nakonec jsem i já díky kamarádce podlehla a nyní mám za sebou první knihu, na druhou se velmi nedočkavě chystám a právě film podle první knihy. Jedno samotné autorce i tvůrcům filmu nemohu upřít, a to že teenagery, lidi mého mého věku, umí tímhle dílem opravdu upoutat. A pak už jim může být jedno, že jejich rodičům a vlastně celému zbytku populace se celá tahle mánie zdá praštěná.
Příběh se v podstatných věcech drží knihy, ale v maličkostech se poměrně odlišuje. V knize dá Katniss reprodrozda její kamarádka Madge, starostova dcera, nekoupí ho od Mastné Sae na Jarmarku a nedá ho Prim, která jí ho pak věnuje pro štěstí nazpátek, jako tomu bylo ve filmu. A mohla bych vyjmenovat více takových příkladů. Ale chápu, že díky těmto maličkostem by se film natáhl na nesnesitelnou míru a nikdo by nevydržel dokoukat ho až dokonce, tyhle drobnosti, to je holt výsada a výhoda knih(y).
Díky těmto maličkostem a zkrácení některých důležitých momentů pak ale bohužel některé akce nejen v aréně nemají takový psychologický a emocionální dopad na diváka, někdy se dokonce může stát, že divák některou ze scén ani nepochopí, nebude vědět, proč se tak postava rozhodla jednat, jaké jsou její pohnutky, může považovat její jednání za nesmyslné a v rámci děje nelogické, a to by se nemělo stát. Jsem velmi ráda, že já už měla knihu za sebou, takže jsem si mohla všechno spojit dohromady a věděla jsem, proč se tak ta či ona osoba rozhodla učinit. Proto, pokud chcete vidět film, důrazně doporučuji vzít do ruky nejdříve knihu.
Menší problém jsem měla také s převedením první osoby - Katniss na plátno. To, co ona si myslí, je zde většinou zobrazeno ve formě promluvy jiné z postav, takže to pak vypadá trochu jako na divadle. Postavy jen odříkávají prázdné repliky a nemá to ani zpoloviny takový efekt jako v knize, kdy jsem se nad Katnissinými sarkastickými poznámkami smála nebo alespoň pobaveně šklebila. U filmu jsem se pobaveně ušklíbka snad dvakrát.
Postav se ve filmu vyskytuje poměrně dost a většina jich nedostane příliš mnoho prostoru. To se ale oproti knize neliší, tam také hlavně většina splátců nemá téměř žádný prostor, v souhrnu nanejvýš dvě tři stránky.
Katniss je velmi sympatická hrdinka, a co je na ní nejlepší, umí si sama poradit, nečeká, až ji někdo bude zachraňovat. Není to žádná unylá, zvadlá a pobledlá květinka jako třeba Bella ze Stmívání, ale umí se i pěkně rozčílit, je pořádně sarkastická a impulzivní a nemyslí si, že ji musí mít všichni rádi, spíše, když může, straní se společnosti.
Peetu jsem měla také velmi ráda, v knize už od první stránky, ale ve filmu mi zezačátku vadil herec, jež ho hrál, nakonec jsem na něj ale změnila názor a nyní mám pocit, že pro něj byl jako stvořený. Nebyl to nějaký nadpozemský superhrdina, který by jednou rukou pobil půlku soupeřů a zbytek by dokončil tou druhou a na tváři by přitom měl běloskvoucí úsměv. Zato byl velmi chytrý a narozdíl od Katniss u něj nikdy nebylo jasné, co vlastně plánuje a jak se zachová v příští minutě.
Mezi mé oblíbené postavy dále patřili Hurikán, Routa, Cinna a obdivovala jsem i strategii Lišky. Tyhle čtyři jsem měla ráda již v knize a ani ve filmu se to nezměnilo. Nakonec jsem si v knize oblíbila i Haymitche, ale trvalo mi to dost dlouho a ve filmu, neznat jeho podobu z knihy, bych ho neměla ráda vůbec.
S herci jsem také byla spokojená, především s představitelkou Katniss - Jennifer Lawrence, která mi dokázala své herecké kvality a proto se určitě podívám na něco dalšího, v čem hraje, třeba na Terapii láskou. Byla jsem na ni hodně zvědavá, protože na první pohled jsem si jí a jejím hereckým talentem vůbec nebyla jistá. Jak už jsem se zmínila, představitel Peety mi zezačátku vůbec neseděl, ale po chvíli jsem si na něj zvykla a nakonec jsem s ním byla více než spokojená. S žádným hercem jsem neměla problém, i když představitel Haymitche mi prvních pár minut taky neseděl, i když přesně takhle jsem si ho představovala i při čtení knihy, nakonec se to taky upravilo.
Příjemným překvapením pro mě bylo účinkování dvou hereček, jež jsem znala již z dřívějška. Jedna z nich zazářila v psychologickém hororu Orphan a druhou znám ze seriálu Grey's Anatomy, kde hrála dceru Marka Sloana, plastického chirurga. Nejdřív jsem si ale vůbec nebyla jistá, jestli jsou to ony, musela jsem si to jít ověřit.
Hudba ve filmu se mi moc líbila, zvláště závěrečné písničky doprovázející titulky. Tohle bylo poprvé, kdy se mi líbilo něco, co zpívala Taylor Swift, a zřejmě také naposledy. Tyto písničky velmi dobře vystihly atmosféru i poselství celého filmu a já si díky nim závěrečné titulky pouštěla několikrát.
Co se týče vizuální stránky, byla jsem také více ne spokojená, i když Kapitol jsem si představovala trochu velkolepější. Sloj byla ale ztvárněna pěkně, velmi ponuře a depresivně, přesně tak, jak byla i v knize vyobrazena. Hodně se mi také líbily nejrůznější kapitolské šaty a vlasové kreace, prostě jejich celkový vzhled. A nejlepší částí byly samozřejmě šaty splátců, především ale Katniss - ohnivé dívky.
Abych to tak shrnula, film se mi docela líbil, ale pravda je, že to mohlo být i lepší, dalo se z toho vytřískat víc. A rozhodně bych se do něj nepouštěla bez znalosti knihy, mohlo by se lehce stát, že půlku filmu ani nepochopíte. A na závěr ještě další velmi důrazné doporučení, nekoukejte na film s českým dabingem, jinak vám garantuju, že budete tak znechucení, že se nedostanete ani přes prvních deset minut. Já viděla asi tři, jelikož jsem nejdříve nemohla najít film v originálu, a stačilo mi to. Raději jsem se pustila do velmi namáhavého hledání anglické verze, jež ale naštěstí nakonec bylo úspěšné.
Hodnocení:75%