Kotonoha no Niwa - recenze

17. července 2013 v 15:16 | Sara Whitney |  Anime
Název:Kotonoha no Niwa (The Garden of Words)
Počet epizod:1 (film - 46 minut)
Žánr:romance, slice of life
Takao Akizukimu je patnáct let a nyní chodí do prvního ročníku vyšší střední školy. Studiu ale příliš moc nedá. Tajně sní o tom, že se stane designérem a výrobcem bot. O deštivých dnech pravidelně vynechává ranní hodiny ve škole a chodí do altánku v parku v klasickém japonském stylu, kde navrhuje boty a kompletuje postup jejich výroby.
Jednoho takového dne během pravidelně přicházející dešťové sezóny ale v altánku uvidí sedět ženu a připojí se k ní. Tajemná žena má sebou spoustu tabulek čokolády, které zapíjí pouze pivem. Později se představí jako Yukino, je jí dvacet šest let, tedy je o jedenáct let starší než Takao.
V altánku, aniž by se domluvili, se potkávají i nadále, ale pouze o deštivých ránech. Postupně se sbližují, říkají si o sobě čím dál více osobních detailů a navzájem si pomáhají s problémy, kterých mají oba víc než dost. Sezóna dešťů se ale začíná pomalu blížit ke svému konci...

Na tenhle anime film jsem upozorňovala již dříve, zaujal mě svou anotací, trailerem i tím, že jeho převážná část se odehrává za deště, který já zbožňuju, je to můj nejoblíbenější druh počasí. Musím říct, že se mi moc líbil, nenazvala bych ho sice fantastickým, ale pěkně mi zpřijemnil odpoledne. Závěr před titulky mi přišel trochu kýčovitý, naštěstí úplný závěr jeho přeslazenost skvěle vyrovnal a film skončil až lehce melancholicky.
Film má pouze jednu hlavní linii, po které si jede bez jakýkoliv odboček, jisté náznaky vedlejších linií tam jsou a mně osobně by se velmi líbilo, kdyby jim autoři dali více prostoru, myslím, že by za to stály, ale bohužel. Hlavní dějová linka je zajímavá, ale věřím, že pokud by ji doplňovaly i vedlejší, anime by pravděpodobně vzbuzovalo ještě větší emocionální prožitek. I tak jsem ale s hlavními postavami opravdu cítila.
Na japonských filmech se mně osobně moc líbí, že se většinou nesnaží vzbuzovat emoce za každou cenu, jako tomu často bývá u těch amerických, vystačí si pouze s příběhem, postavami, hudbou a kresbou, emoce pak přijdou samy, stejně tak tomu bylo i v tomto případě, jen si mohli odpustit ten už na hranici přeslazenosti balancující skorokonec. Jak už jsem se ale zmiňovala, úplný konec to naštěstí vyvážil a celé anime skončilo velmi realisticky.
Takao mi byl sympatický, na to, že mu bylo pouze patnáct, byl velmi vyspělý. Moc se mi líbila jeho cílevědomost, to, že věděl, čím se chce stát a že také věděl, že to nedostane zadarmo a pracoval na sobě. Měl brigádu a každou volnou chvíli trávil nad postupy výroby bot a novými vzhledy. Na druhou stranu ale vlastní věk nikdy úplně neskryjeme, i kdybychom se moc snažili, a tak občas vykoukla i jeho stálě ještě dětská část, když se popral, když se hádal, když doufal.
Jeho téměř úplným opakem byla Yukino, která se povětšinu času chovala jako patnáctiletá, přestože jí bylo už dvacet šest. Schovávala se před svými problémy a řešila je jako dítě. Chápu, že k tomuto jednání měla poměrně logické důvody, ale myslím, že rozumný a zodpovědný dospělý člověk by to celé přece jenom řešil trochu odlišně. Občas se ale i u ní projevil skutečný věk a zvlášť ke konci se začala chovat rozuměji.
Obě dvě postavy byly zajímavé, ale občas bych ocenila trochu delší nahlédnutí do jejich mysli. Také bych ocenila více prostoru vedlejším postavám, ale to by musely mít své vlastní vedlejší linky. Je to jako řetězec, když nebylo jedno, nebylo ani druhé. Doteď jsem například nepochopila, proč se vlastně Takaova rodina rozpadla, co se stalo, kam se poděl jeho otec. Rozhodně by se mi líbilo víc vysvětlování. Film mohl být klidně o dvacet třicet minut delší, myslím, že by mu to neuškodilo.
Hudba v anime byla překrásná, moc se mi líbila její symbolika, všechno ladí, ale občas se do ní jako by náhodou vloudí disonantní tón, který tam nemá co dělat. Ending byl poměrně obyčejný, ale k anime se hodil a pustila jsem si ho dvakrát po sobě, což o něčem také svědčí. OSTy jsou překrásné, všechno klavír, melancholie z nich přímo čiší, k anime se opravdu hodí.
A kresba, ta je naprosto perfektní, v tomto bodě nemám co dodat, prostě perektní práce. Nádherné záběry, detailní kresba, nádherná krajina, zátiší, přenádherná příroda. Úžasná animace deště, míst po dešti i během něj. Byla jsem unešena, tohle anime je prostě pastva pro oči od začátku až do konce. Když už pro nic jiného, kvůli kresbě musíte tenhle film vidět.
Abych to tak shrnula, anime Kotonoha no Niwa rozhodně doporučuji, nesedne úplně všem, ale většině diváků se určitě bude líbit. Je to pastva pro oči doprovázená nádhernou hudbou se silným příběhem a zajímavými charaktery.