Hunger Games:Aréna smrti - RV recenze

Nakladatelství:Fragment
Počet stran:328
Žánr:dystopie, YA
Vítězství znamená slávu a bohatství.
Prohra znamená jistou smrt.
Hunger Games začínají...
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger Games - zvrácenou televizní reality show, vekteré každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.
Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska...
Dokáže přežít v divočině, kde se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?
Nacházíme se v budoucnosti, ve zbytku světa je prázdno, ale v troskách bývalé Severní Ameriky se nyní nachází země Panem s třpytivým hlavním městem Kapitolem, kde je všeho dostatek, a dvanácti chudými kraji okolo něj. Kapitol jim vládne velmi tvrdou a nelítostnou rukou a kraje nemají na výběr, pokud nechtějí skončit vybombardované a zbavené života jako třináctý kraj, když se posledně vzbouřily, musí poslouchat.
K udržení poslušnosti a a připomínce této události slouží nelidské a kruté klání Hunger Games. Koná se pravidelně každý rok a každý kraj do něj musí poslat jednu dívku a jednoho chlapce ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety, kteří jsou losováni z osudí. Celkem dvacet čtyři dětí, jež se proti sobě nedobrovolně utkají v přímém přenosu ve velké aréně v Kapitolu a budou bojovat o svůj život. Ven může vyjít jen jeden, ostatní musí zemřít.
Katniss Everdeenové je šestnáct let, v osudí už má spoustu lístků, protože za ně kupovala jídlo pro matku a malou sestru Prim. Je si téměř jistá, že letos vytáhnou její jméno. Její sestra je tenhle rok v osudí poprvé, s ní si starosti nedělá. Ale Prim je nějakou nešťastnou náhodou vybrána a Katniss se za ni ze zoufalství nabídne. Do hry se rázem přidávají lidskost a láska...
Dokáže ale Katniss přežít v divočině, kde se zbylých dvacet tři soutěžících snaží, aby se nedožila dalšího rána?
Když Hunger Games vyšly nejdříve ve světě a potom i u nás a začala celá ta mánie kolem dystopií, já zůstávala chladná a nechápala, co se děje. Potom se ke mně dostala Divergence a já se poprvé seznámila s antiutopií trochu důkladněji a byla nadšená. Nyní jsem se konečně dostala i k Hunger Games a musím říct, že teď už naprosto chápu, proč je má tolik lidí rádo. Já si je zamilovala. Mají své mouchy, ale stejně se zařadí k mým nejoblíbenějším knihám.
Obálku má kniha poměrně jednoduchou, ale myslím si, že i tak dokáže zaujmout. Navíc pták - reprodrozd, jenž vznikl spíše náhodou spářením dvou odlišných druhů - drozda a reprozoba, který je na ní, má velkou symboliku a citovou hodnotu. Mně samotné se obálka moc líbí a jsem ráda, že v podobném duchu jsou i zbývající dva díly.
Suzanne Collins je americká spisovatelka žijící v Connecticutu, tvorbě pro děti se věnuje už od roku 1991, kdy začala psát scénáře k televizním programům pro děti, za něž byla několikrát nominována na cenu Emmy. Nápad na jsvou prvotinu dostala při čtení Alenky v Říši divů, a tak vznikla kniha Underland Chronicles (Podzemní kronika). Nejvíce se ale proslavila svou dystopickou trilogiií Hunger Games, která se stala celosvětovým bestsellerem.
Aréna Smrti je doslova nabitá akcí a člověk se při jejím čtení ani chvíli nenudí, autorka má vše dobře promyšlené a akční scény zvládá na jedničku s hvězdičkou. Kniha je překvapivá a obsahuje mnoho zvratů, které pořádně zamíchají s dějem. Některé zápletky jsou sice trochu předvídatelné, obzvlášť pokud už máte s dystopickými knihami a YA žánrem trochu zkušeností, je to ale bohatě vyvažováno dalšími faktory. A některé zvraty zaručené překvapí i veterány žánru, to se bát nemusíte.
Hned na začátku nás autorka hodí do příběhu, do každodenního života Katniss Everdeenové, jedné z mnoha obyvatel chudého hornického Dvanáctého kraje. Jejím prostřednictvím nás seznamuje s bídou a utrpením, které tam panují a s tím, jak žije Katniss. Pomocí retrospektivy nám ukazuje důležité momenty jejího života, díky nimž je taková, jaká je. Je krátce před dalšími Hladovými hrami, v pořadí již sedmdesátými čtvrtými, díky nimž se Katnissin život úplně změní.
Já sama jsem se od knihy nemohla vůbec odtrhnout, četla jsem, kdykoliv a kdekoliv jsem mohla, bylo mi jedno, že mám zrovna dělat něco jiného, že mám nějaké povinnosti čí úkoly, jen jsem nedočkavě obracela stránku za stránkou a hltala písmenka. I když jsem věděla, že bych neměla, četla jsem i ve škole pod lavicí, učitel neučitel, a to se mi stává málokdy. Knihu jsem odkládála s obrovskou nevolí, a to jen v případě těch nejnaléhavějších problémů a na lidi, chtějící po mě něco, když jsem četla, jsem skoro vrčela.
Prostředí, které autorka vytvořila, je velmi reálné a myslím si, že v budoucnu by klidně mohlo existovat. Aréna, kterou spisovatelka vymyslela, je perfektní, je v ní mnoho pastí, je zlomyslná a škodolibá a její autoři v knize rozhodně udělali všechno proto, aby v ní nepřežil téměř nikdo. Ocitnout se v kůži hlavní hrdinky, tak asi zešílím ještě před tím, než bych se do ní vůbec dostala.
Moc se mi líbí prvotní autorčin nápad, i když není první, kdo něco takového zpracoval, Japonci už velmi podobný náměť ve filmu měli asi před dvaceti lety, Suzanne do něj ale jako první dosadila děti a teenagery a nechala je mezi sebou bojovat. Kniha tím dostává úplně nový rozměr, je mnohem bolestnější a nutí člověka zamýšlet se nad tím, jak daleko může sahat lidská krutost, zlomyslnost a lhostejnost. Jak zvrácená musí být společnost, ve které nechají vraždit nevinné děti a ještě se na to dívají v přímém přenosu?
Katniss je hlavní hrdinka přesně podle mého gusta, není perfektní, jak se v kinihách podobného ražení často stává, má své chyby, občas je protivná, trochu chladná a myslí jen na sebe, ale zároveň je také chytrá, mazaná, odvážná, obětavá a výbušná, a za tyhle vlastnosti jsem ji měla ráda nejen já, ale určitě i zbytek čtenářů.
Moc se mi líbilo, že si Katniss nenechá nic líbit, že často jedná impulzivně a bez rozmyslu, že umí být i trochu sobecká. Je to mnohem reálnější, než kdyby chtěla zachránit úplně každého a byla by mouchy snězte si mě. Já bych se v její situaci zachovala úplně stejně, také bych myslela na svoje přežití, je to jen přirozené.
Peeta byl také skvělý, ale nejsem zcela přesvědčená o tom, že takový kluk by mohl ve skutečnosti existovat, na to byl až příliš dobrosrdečný, nesobecký a laskavý. Ale kdo ví, já jen, že kluka se všemi těmito vlastnosti jsem ještě naživo nepotkala. Moc bych si to ale přála. Peeta se určitě zařadí mezi mé nejoblíbenější hlavní hrdiny.
Hurikána jsem měla také ráda, ale ne tolik jako Peetu, tomu jsem vždy fandila mnohem více, jsem ale přesvědčená, že nějaký takový kluk v reálu existuje. Líbila se mi jeho impulzivnost, ale právě díky ní jsem přesvědčená, že by se ke Katniss nehodil, dva velmi impulzivní lidé, to nikdy nedělá dobrotu.
Vztah Katniss a Peety se mi moc líbil, také i proto, že autorka nijak netlačila na pilu a neudělala z nich pár během dvaceti stran, jejich chemie byla přirozená a podle mě se moc dobře doplňovali. V knize se vlastně vyskytoval milostný trojúhelník, ale na druhou stranu jako by tam ani nebyl, ti dva si vlastně téměř nekonkurují a buďto se blízko Katniss vyskytuje jeden nebo druhý.
Suzanne píše v první osobě a v přítomném čase, proto je velmi jednoduché ponořit se do děje. Většinu času jsem měla pocit, že to všechno prožívám já a ne Katniss, tak moc jsem byla do knihy začtená. Autorčin styl psaní mi sedl okamžitě, neměla jsem s ním nejmenší problém.
Abych to tak shrnula, knihu doporučuji všemi deseti, pokud jste ji ještě nečetli, rozhodně to napravte, o hodně přicházíte. A pokud ještě nemáte s dystopickými knihami zkušenosti, Hunger Games:Aréna smrti je ideální kniha, s kterou tu zkušenost můžete získat. Mohu vám zaručit, že nebudete zklamaní.