Všechny barvy země - recenze

Název:Všechny barvy země (originál - Shades of Earth)
Autorka:Beth Revis
Série:Vesmír (#3)
Přeložil:Petr Eliáš
Počet stran:384
Žánr:sci-fi, YA
Amy a Syn konečně opustili skličující zdi vesmírné lodi Universum. Jsou připraveni začít znovu, vybudovat si nový domov - na Zemi Centauri, planetě, ke které musela Amy plout přes celý vesmír. Ale nová Země není rájem, v který doufala. Jsou tu obrovští pterodaktylové, květiny, jejichž vůně vás paralyzuje, a tajuplné ruiny, které skrývají mnohem více, než sena první pohled zdá. A největší tajemství? Že by na tété planetě nebyli sami? A pokud chtějí zůstat, budou muset bojovat!

Amy a Syn se konečně rozhodli přistát na nové planetě. Trápí je ale mnoho pochybností a otázek. Je nová planeta vůbec obyvatelná? Je možné na ní přistát? A jestli ano, může se to jim dvěma povést v záložním moduhlu, který ani neměl být původně použit?
Nakonec to zvládnou, ale to je jen začátek všeho. Musí probudit všechny lidi z původní Země, jelikož oni vědí, co dělat dál, a začínají roztržky. Amyin otec, jenž byl nucen převzít velení, protože všichni výše postavení vojáci jsou mrtví, zpochybňuje Synova rozhodnutí, názory a návrhy a nevěří ani jemu ani jeho lidem. A snaží se držet od něj dál Amy.
To ale pořád není všechno. Země Centauri je nebezpečné místo pro začátek nového života. Jsou tam obrovští pterodaktylové, paralyzující květiny, podivné příbytky, které vypadají, jako by je postavili lidé, ale Centauri měla být přece opuštěná. A něco. Něco, co se skrývá ve stínu a postupně to zabíjí všechny, kdo jsou pro přežití na nové planětě nepostradatelní...
Konečně jsem se dočkala třetího a posledního dílu série Vesmír od Beth Revisové. Ten mě nijak více, co se týče stylu, ale docela i zápletky, nepřekvapil, ale jeho čtení jsem si i přesto užila. A pár menších překvapení se v něm přece jen našlo. Viděla bych to tak, že fanušci Beth a jejích knih budou spokojeni a ti, co očekávají nějakou velkou změnu a odchýlení oproti druhému dílu, spíše znovu zklamáni. Vlastně bych jim v tomto případě ani nedoporučovala se do Všech barev země pouštět.
Obálka třetího dílu je jednodušše překrásná. Jsem velmi vděčná CooBoo, že si dalo tu práci a udělalo si vlastní, protože zahraniční obálka třetího dílu je taková nijaká a já doteď nechápu, proč museli uprostřed série obálky měnit, navíc za takové nevýrazné a nepěkné. Figruje na ní zelená, kterou já rozhodně můžu, a celá kompozice je perfektní.
Beth Revis je americká spisovatelka sci-fi a fantasy a bývalá učitelka. Je autorkou trilogie Vesmír, s jejímž prvním dílem debutovala. Celá série je k dispozici v celkem sedmnácti zemích a byla přeložena do mnoha světových jazyků. Jejím oblíbeným autorem je C. S Lewis a jejími sny jsou procestovat svět za 80 dní, prozkoumat Měsíc a nalézt Narnii.
Začátek třetí a poslední knihy startuje přistáním záchranného modulu, který pilotují Syn a Amy, a přestože by se mohlo zdát, že autorka tentokrát knihu pojme úplně jinak než předchozí dva díly, nakonec sklouzne již k zažité detektivní dějové linii, někdo se snaží zabít důležité lidi a Syn a Amy se pouštějí do pátrání po tom, kdo to dělá. Pro mě to není nic negativního, ale věřím, že spoustě lidí to rozhodně nemusí být po chuti. Avšak musím přiznat, že trocha inovace by se líbila i mně a kdyby to takhle mělo pokračovat a série měla ještě další díly s podobnou zápletkou, asi bych velmi zvažovala, jestli se do nich pustit.
Přesto, že hlavní zápletka nebyla příliš překvapující, její vyvrcholení alespoň pro mě překvapující bylo, stejně jako v případě prvního a druhého dílu. Nevím, pravděpodobně je to tím, že ať dělám cokoliv nebo se snažím splétat složité teorie o tom, kdo by mohl být viníkem, nikdy se netrefím. Stejně tak jsem se netrefila ani tentokrát a odhalení pachatele toho všeho mě tak opravdu překvapilo, jelikož bych to ani v nejmenším nečekala.
Co se týče postav, znovu se setkáváme s nám už dobře známými Amy a Synem, hlavními hrdiny tohoto vesmírného dobrodružství, ale potkáváme i nové postavy - Amyina otce, nového velitele osídlení Země Centauri, Amyinu matku i všechny ostatní, kteří až dosud spali v obdélníku ledu.
Znovu platí, že jsem měla raději Syna než Amy. Ona mi prostě přišla ráznější a její názory a činy mi byly o něco milejší než Synovy. I když musím říct, že díky posledním pár kapitolám si mě Syn taky docela dost získal. Rozhodně mi nevadil ani jeden, byly to příjemné charaktery a je mi i docela líto, že nebudu mít možnost přečíst si o jejich dalších dobrodružstvích, ale jejich příběhu byl dán pěkný konec, takže mi to nevadí až tak moc.
Mezi těmi dvěma rozhodně byla chemie a dohromady jsem je měla opravdu ráda. Mnohokrát nebylo vůbec jasné ani jisté, jak to s nimi bude dál, jestli spolu vůbec zůstanou. Do cesty se jim stavělo mnoho překážek a bylo zajímavé sledovat, jak se s tím vyrovnají.
Země, kterou Beth ve své knize vytvořila, je nebezpečným místem pro život, ale zároveň také poměrně zajímavým. Sice jsem čekala, že autorka bude ještě trochu víc kreativní, i tak jsem ale byla spokojená.
Kniha byla velmi čtivá a měla jsem ji přelouskanou asi za tři hodiny. Hltala jsem stránku za stránkou a najednou jsem zjistila, že už jsem na konci. Příběh znovu prožíváme očima Amy a Syna, jejichž pohledy se střídají. Řekla bych ale, že tentokrát měla v knize více prostoru Amy. Nenašla jsem žádné gramatické nebo stylistické chyby, ani překlepy, ale musím říct, že jsem byla do příběhu tak ponořená, že i kdyby tam byly, nevšimla bych si jich.
Abych to tak shrnula, kniha se mi moc líbila, Beth si udržela svůj standart, ničím výrazným sice nepřekvapila, ale přesto jsem si Všechny barvy země užila. Takže pokud se vám předchozí dva díly líbily, směle se pusťte i do toho třetího, pokud ale ne, doporučila bych vám spíše poslední díl vynechat.