Velký Gatsby - recenze

24. května 2013 v 21:26 | Sara Whitney |  Filmy
Název:Velký Gatsby (originál - The Great Gatsby)
Délka:140 minut
Režie:Baz Luhrmann
Žánr:drama
Velký Gatsby sleduje příběh Nicka Carrawaye, mladého a neúspěšného spisovatele, jež se rozhodne na jaře 1922 z amerického středozápadu přestěhovat do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a moderní jazz. Shodou náhod se nastěhuje do malého správcovského domku vedle obrovského sídla tajemného milionáře Jaye Gatsbyho, jež v něm každý večer pořádá megalomanské party, na něž se sjíždí polovina New Yorku, bohatí i chudí, a také naproti sídlu své sestřenky Daisy a jejího záletného manžela s modrou krví Toma Buchanana.
Nick se postupně čím dál více stává součástí života bohatých lidí a zaplétá se do jejich afér, intrik, milostných avantýr, lásek a zklamání. Je uvnitř, ale zároveň i vně. A jako pozorovatel sleduje tragický příběh neuskutečnitelné lásky a věčných snů, jež nikdy nemohou dojít naplnění...

Tak jsem se konečně dočkala, ve čtvrtek jsem byla v kině na Velkém Gatsbym a upřímně musím říct, že to byla opravdu jízda. Chvíli sice trvalo, než se dalo všechno do pohybu a měla jsem pocit, že režisér nám nejdřív potřeboval představit prostředí, než se mohl naplno ponořit do příběhu, ale pak to tedy stálo za to. Výprava byla úchvatná, hudba taky a to, co říkají kritici o dějové plochosti, není rozhodně ani z poloviny pravda.
Když jsem se po skončení filmu zamýšlela nad příběhem, zjistila jsem, že je poměrně jednoduchý, jednodušší než by se mohlo zpočátku zdát. Jeho tématem je nenaplněná láska, přelétavost, jak daleko a vysoko vás může dostat vaše touha a sny, ale jak o to tvrdší může být potom následný pád a ztráta. Vypráví o newyorské smetánce, ale zároveň se toho dozvíme docela dost i o newyorské spodině, protože tyhle dvě společenské vrsty jsou spolu pevně svázány a jedna bez druhé nemůže existovat.
Jak už jsem řekla, chvíli trvá, než se příběh pořádně rozjede, režisér nám nejdříve představí prostředí New Yorku, divoké večírky, na kterých se může stát téměř cokoliv, soukromou párty, na níž se za pomoci alkoholu, případně i nejrůznějších prášků proti depresím, všichni pořádně odvážou. Tempo je závratné a za sebou se rychle střídají několika vteřinové snímky překypující barvami, téměř jiskřící. Jak se ale začne rozvíjet tragický příběh plný intrik, tempo se zpomalí, snímky jsou delší a barvy nejsou tak divoké. Tohle všechno má svou symboliku, kterou očividně někteří recenzenti přehlédli a příběh díky tomu získává hloubku, stejně jako tomu je v knize. Děj také plně podporuje naprosto perfektně vybraná hudba, ale o ní až trochu později.
Rozhodně je tu více věcí, jež poukazují na hloubku filmu, třeba vývoj postav, na začátku jsem měla Daisy jen za trochu hloupou a trochu povrchní dívku, jež si myslela, že se uměla dobře provdat, ale nyní zjišťuje, že její aristokratický manžel je pěkný záletník, a dokonce jsem ji kvůli tomu i litovala, ale nakonec se ukázalo, že je to pořádná mrcha, která ze sebe jen velmi dovedně umí dělat chudinku. A tak to bylo i s dalšími postavami, ale nechci vám překvapit o překvapení, takže už nic dalšího neprozradím.
Z postav jsem si velmi oblíbila Gatsbyho, který byl nenapravitelným snílkem. Občas jsem ale nechápala jeho jednání, které se místy zdálo nelogické až pomatené, když Daisy chtěl, proč nešel požádat o její ruku rovnou a místo toho se hnal za majetkem? Dočetla jsem se ale, že takto je to i v knize, takže režisér na tomto neneše žádnou zodpovědnot.
Nicka jsem měla také ráda, ale občas mě štvala jeho naivita, s kterou na všchno pohlížel, ale v závěru si mě opravdu získal. Další postavou, jež se stala mou oblíbenou, byla záhadná, ale zároveň věhlasná tenistka, jejíž některé hlášky mi na tváři vyvolaly úsměv.
Herecké výkony byly dobré, ale občas mi přišlo, že herci ze svých rolí mohli vytřískat ještě víc, zpočátku se mi to zdálo hlavně u Carrey Mulligan, ale nakonec jsem pochopila, že tohle chování k její postavě prostě patřilo, taková Daisy jednodušše byla, ale trvalo mi, než mi to došlo a očividně jsem nebyla jediná. Leonardo DiCaprio odvedl perfektní práci, k jeho roli nemám výtky a nedivila bych se, kdyby se mu za ní dostalo ocenění nejvyššího. Ke zbytku také nemám žádné jiné připomínky, než té, kterou jsem uvedla o dva řádky výše.
Nyní se konečně dostáváme k hudbě. K ní můžu bez zaváhání říct jediné, je to čirá perfektnost, když se sejde spousta skvělých umělců, nemůže z toho vzejít nic jiného než dokonalost, stejně jako v tomto případě. Nenašla jsem jediný soundtrack, jenž by se mi vyloženě nelíbil a většinu jsem si doslova zamilovala. Zajímavostí je, že ačkoliv by se zdálo logické použít hudbu, jež se skutečně hrála ve 20. letech, autoři tak neučinili a zvolili moderní hudbu, jen trochu poupravenou, která ale do filmu zapadne lépe než promazané kolečko.
Za poslech rozhodně stojí Young and Beautiful od Lany del Rey, normálně tuhle zpěvačku moc nemusím, ale tahle píseň ve mně společně s tím, co se dělo ve filmu, vyvolala silné emoce. Dále Love is Blindness, jež je neméně skvělá, Over the Love od Florence and the Machine, kterou zbožňuju, Kill and Run od Siy, A Little Party Never Killed Nobody od Keshy a další, stačí si je najít.
A vizuální stránka, ta je také dokonalá, ale myslím, že to lze poznat i z předešlých řádků. Kostýmy jsou skvělé, některé šaty, co měly herečky ve filmu, bych si neváhala vzít ani teď, byly totiž překrásné. A těch barev a ty exteriéry a interiéry. Škoda mluvit, tohle musíte prostě vidět.
Abych to tak shrnula, přestože Velká Gatsby není perfektní, má své chyby a spousta kritik ho strhala, já ho rozhodně doporučuji a už se těším, až ho v blízké době shédnu znova. Tenhle film za to prostě stojí.