Město z kostí - recenze

Série:Nástroje smrti (#1)
Přeložila:Eva Maršíková
Nakladatelství:Mladá fronta
Rok vydání:2009
Počet stran:416
Žánr:fantasy, paranormální, YA
Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy, kterou navíc spáchají tři teenageři se zvláštním tetováním na těle a podivnými zbraněmi v rukou. Mrtvé tělo pak jednoduše zmizí. Nejde jen tak zavolat policii, když jsou vrahové pro všechny ostatní neviditelní a na místě činu nezbyla ani kapka krve, která by napověděla, že tu zemřel člověk. A byl to vůbec člověk?
Zde se Clary poprvé setká s Lovci stínů, bojovníky, kteří mají chránit svět před démony. Během čtyřiadvaceti hodin je Clary vtažena do jejich světa, její matka totiž zmizí a na samotnou Clary zaútočí démon. Proč by se ale démoni zajímali o obyčejné lidi, jako je Clary a její matka? A jak je možné, že má Clary najednou "vnitřní zrak"? To by rádi věděli i Lovci stínů…
Clarissa Frayová žila naprosto normální, dalo by se říci až nudný život. Chodila do školy a občas zavítala do newyorského klubu Pandemonium. Jocelyn, její matka, to neviděla ráda, ale nebránila jí v tom. Jednoho dne ale Clary v Pandemoniu uvidí tři teenagery, kteří tam spáchají vraždu. Nikdo, ani její nejlepší kamarád Simon, si toho nevšimne. Nikdo nevidí ani vrahy, ani jejich oběť. Pro všechny, kromě Clary, jsou neviditelní.
V té době ještě netuší, že se poprvé setkala s Lovci stínů, bojovníky, kteří chrání svět civilů, normálních lidí, před vpádem démonů z jiných dimenzí. Brzy se s nimi ale znovu setká. Její matka je totiž napadena jedním démonem a sama Clary ze střetu s ním vyvázne jen velmi těsně. Jaktože ale démon napadl obyčejného člověka? A proč ho Clary viděla, stejně jako mohla vidět Lovce stínů, když je jen normální člověk?
Na tuhle knihu jsem narazila poprvé asi před dvěma lety v naší knihovně a poměrně mě zaujala. Přečetla jsem ji jedním dechem, ale na světě ještě nebyly další díly. A tak jsem na ni postupně zapomněla. Vzpomněla jsem si, až když vyšly, ale to už jsem si téměř nepamatovala, o čem první kniha byla. A tak, abych si mohla přečíst celou sérii, rozhodla jsem se, že si knihu přečtu znovu.
I když se mi tehdy líbila, postupně jsem na ni měnila svůj názor, musím se přiznat, i podle kritiky ostatních. Po jejím znovupřečtení ale musím říct, že už zase vím, proč se mi kniha tehdy tak líbila.
Nejdříve se mi obálka prvního dílu docela líbila, ale když jsem spatřila tu originální, velmi rychle jsem na tu naši změnila názor. S tou zahraniční se totiž opravdu nedá srovnávat, na české poměry není špatná, ale originální obálka má v sobě jisté kouzlo, magii, která v té naší bohužel není. A ten démon vepředu na obálce se mi tam opravdu nelíbí.
Cassandra Clare, vlastním jménem Judith Rumelt, je americká spisovatelka narozená v Íránu. Ještě před tím, než začala pracovat na vlastní knize, psala fanfiction například na Harryho Pottera. Nejvíce ji proslavila série Nástroje smrti, která měla být původně trilogií, nakonec ji autorka proměnila v hexalogii. Poslední kniha z této série - Město nebeského ohně, jí má vyjít v roce 2014. Ve stejném světě jako tato série se odehrává i trilogie Infernal Devices a měla by se tam odehrávat i plánovaná trilogie Dark Artificies.
Příběh se začíná odehrávat podle poměrně známého scénáře, máme tu dívku, která si o sobě myslí, že je úplně obyčejná, postupně ale zjišťuje, že tak obyčejná asi nebude. Svět, jenž dosud znala, se jí před očima tříští na kousky a ona shledává, že všechno byla jen pečlivě vystavěná iluze. Dále už ale příběh nabírá na obrátkách a daří se mu vymanit se z poněkud klišoidního začátku.
Kniha je doslova prošpikovaná akcí a v každé kapitole se něco děje. Autorka nás ale nechá i na chvíli vydechnout a akční scény prokládá scénami volnějšího rázu. Musím ji pochválit, bojové scény umí napsat velmi dobře a uvěřitelně a já s napětím hltala slovo za slovem a odstavec za odstavcem.
Další věc, za níž ji musím pochválit, je humor. S ním se mi autorka přesně strefila do vkusu a já se smála každé ironické poznámce, ať už ji pronesla kterákoliv z postav. Člověk by i řekl, že vtipkovat v některých situacích, které v knize jsou, je až nevhodné, autorka se do toho přesto pouští a umí si s tím poradit na jedničku.
Velmi se mi také lívilo, jak se autorka poprala s postavami. Zároveň mám v tomto ohledu k ní i pár výtek. Jedna z nich se týče hlavní hrdinky, která jsem v několika pasážích nemohla vystát, natož pochopit. Neříkám, měla i své světlé stránky, ty byly ale v dost velkém nepoměru s těmi špatnými. A její fňukání, proč mě nemají všichni rádi jen co přijdu a vetřu se jim bez pozvání do jejich společenství, mi už po několikátém zopakování brnkalo na nervy.
Jace je také poměrně rozporuplná postava, ale ve výsledku jsem ho měla ráda. Potkat takového člověka v reálu, asi by mi jeho sebedůvěra za každé situace a v každý čas velmi vadila, v knize mě ale jeho sarkastické, ironické poznámky rozesmívaly. Tu jeho vnitřní rozervanost jsem mu a autorce také po většinu času nebaštila, ale musm přiznat, že ve výsledku by to bez ní nebylo ono.
Koho jsem si ale opravdu oblíbila, byl Simon, nejlepší kamarád Clary. To byla velmi sympatická, milá a uvěřitelná postava a já hlavně zpočátku nechápala, proč se honí za Jacem, když má vedle sebe někoho tak skvělého. Další postavou, kterou jsem měla opravdu ráda, byl Alec a palec nahoru autorce za to, že se nebála tuhle postavu do knihy vložit. A potom Krasomil, výstřední nejvyšší čaroděj brooklynský, to je opravdu ztřeštěná postava, která si dělá co chce a kdy chce, přestože je mu už přes osm set let a člověk by myslel, že v tomhle věku už bude mít rozum. Opak je ale pravdou. On se stále chová jako teenager.
Vztah Jace a Clary mi nevadil, ale že bych se nad ním rozplývala, to se nestalo. Měli pár pěkných momentů, ale s tím, jak jsem fandila jiným párům v jiných knihách, se to nedá srovnávat.
Komu jsem ale opravdu fandila, to byli Alek a Krasomil. Je mi líto, že v knize nedostali větší prostor, ale je fakt, že autorka mi to trochu vynahradila v dalších dvou knihách. Víc mě ale upokojilo, že chystá novelu celou jen o Krasomilovi a Alek se v ní více než jen mihne.
Kniha je čtivá, autorka píše ve třetí osobě a střídá pohledy jednotlivých hrdinů, na Clary se sice soustředí nejvíc, ale děj můžeme sledovat i z pohledu Jace, Simona, Isabely a Aleka. V knize jsem našla jen velmi málo překlepů, překlad je velmi kvalitní. Jediná výtka, kterou k němu mám, se týká překladu jména nejvyššího brooklynského čaroděje, podle mého jeho jméno - Magnus Bane, měli nechat nepřeložené.
Abych to tak shrnula, tahle kniha rozhodně nesedne každému, což je vidět z velmi odlišných hodnocení knihy. Někteří ji považují za velmi dobrou, jiní za brak. Záleží na mnoha věcech, jestli se vám bude líbit. Jediná cesta, jak to zjistit, je zkusit si ji přečíst. Mně se ale velmi líbila a autorčiny nové počiny budu bedlivě sledovat.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.