Struck by Lightning - recenze

1. února 2013 v 16:41 | Sara Whitney |  Filmy
Název:Struck by Lightning
Délka:90 minut
Režie:Brian Dannelly
Žánr:drama
Carson Phillips měl mnoho snů. Chtěl se dostat na vysněnou školu, odejít z ospalého městečka, ve kterém byl nucen vyrůstat, opustit svoji matku, jež na něj vždy pohlížela jako na přítěž a nehodu. Nikdy se mu ale nemělo podařit splnit si je. Jednoho dne byl totiž zasažen bleskem, který přišel nečekaně z průzračně modrého nebe a který ukončil jeho krátký život. A nyní nám Carson vypráví, co tomu všechno předcházelo.
Vypráví o tom, jak se pokusil vést školní noviny na škole, v níž valná většina studentů nikdy nedržela v ruce knihu a v níž se téměř nikdy nic zajímavého nedělo. O tom, jak se vydíráním pokusil přinutit všechny tyhle studenty, aby přispívali do jeho literárního magazínu. Ale hlavně vypráví o každém z nás, zrcadlí naše vlastní touhy, naděje a sny a ukazuje i jejich odvrácenou stranu - zklamání, když se nám je nepodaří naplnit.
Nebudu předstírat, že jsem si tenhle film nevybrala, protože v něm hlavní roli hraje Chris Colfer, protože vybrala. Byla jsem velmi zvědavá, jak se popere s naprosto odlišnou rolí, než hraje v seriálu Glee, a musím říct, že jsem byla více než spokojená. Když jsem se ještě dodatečně dozvěděla, že je i autorem knižní předlohy, jež napsal v sedmnácti letech a scénáře, můj obdiv k němu ještě vzrostl.
Příběh pojednává o snech a nadějích a snaze si je splnit, ať se to zdá sebevíc těžké. Na to, že Chris Colfer knižní předlohu napsal někdy v sedmnácti letech, je to dílo velmi vyzrálé, které v sobě skrývá i hlubší poslání. Já osobně, pravděpodobně jako mnoho dalších lidí, jsem se v tom většinu času úplně viděla. A přestože scénář nebyl úplně perfektní a občas se v něm našlo pár hluchých míst nebo klišoidních situací, jako celek to na mě působilo strašně dobře a závěrečných deset minut jsem měla celou dobu slzy na krajíčku a zároveň mě ovládl pocit beznaděje. Vlastně film ve mně po celou dobu vzbuzoval mnoho různých emocí a musím říct, že po jeho skončení jsem měla o čem přemýšlet.
Ale přestože je tento film především drama (i když na většině stránek je klasifikován i jako komedie, s čímž tedy moc nesouhlasím), párkrát jsem se i poměrně dobře pobavila a na tváři se mi objevil upřímný úsměv.
Postavy, tady byl samozřejmě kladen největší důraz na postavu Carsona a jeho život a jeho problémy. Carson je postava, která není tak úplně kladná a rozhodně ne vždy jedná úplně správně či morálně, vlastně je to postava, kterou byste neměli mít rádi, ale přesto máte, přesto s ní cítíte a dokážete se s ní velmi dobře ztotožnit. Není černobílá, z čehož jsem byla nadšená, protože naprostá většina dnešních postav amerických filmů pro mladé tuhle vastnost postrádá.
Tady také musím opravdu pochválit Chrise Colfera, protože jeho herecký výkon zde byl naprosto bravurní. Dokázal mi, že neumí jen skvěle zpívat a házet roztomilé úsměvy jako Kurt v Glee, ale že opravdu umí hrát a že zvládne zahrát cokoliv tak, abych mu to baštila i s navijákem. Jediné, co musím vytknou je, že ostatní postavy, vyjma Carsonovy matky nedostaly příliš mnoho prostoru, film mohl být klidně delší, ani v nejmenším by mi to nevadilo. Ráda bych se především dozvěděla něco více o životě jeho spolužáků a jejich motivacích. Tady vidím určitý nevyužitý potenciál.
Hudba velmi dobře seděla k celém filmu a zvlášť melodie, která nás provázela posledních několik minut filmu se mi nesmazatelně zaryla do paměti a navždy ji budu mít spojenou s jistým pocitem zmaru a beznaděje.
Abych to tak shrnula, Struck by Lightning je sympatický a milý film s hlubším poselstvím, je to vlastně film o nás samotných a o našich snech a na debut je to velmi kvalitní a velmi zajímavé dílo, které si tu pozornost opravdu zaslouží. Já jsem si jeho sledování opravdu užila a nemůžu se dočkat, co dalšího si pro nás talentovaný Chris Colfer připraví. A škarohlídům můžu říct pouze, trhněte si, mně se to líbilo.