Sherlock - recenze

11. února 2013 v 11:28 | Sara Whitney |  Seriály
Název:Sherlock
Počet dílů:zatím 6 (dvě minisérie)
Rok vydání:2010
Žánr:detektivní, drama, mysteriózní
John Watson se nedávno vrátil z války a právě si hledá byt v Londýně, protože nechce bydlet u své sestry. Obává se ale, že s ním by byt nikdo nechtěl sdílet a nemá tolik peněz, aby si ho mohl dovolit sám. Náhodou ale potkává starého známého, který mu říká, že právě dnes mu někdo další řekl přesně totéž. A seznámí ho se Sherlockem Holmesem. Výstředním asociálním detektivem s geniálními dedukčními schopnostmi, neuvěřitelnou pamětí a smyslem pro detail.
Sherlock mu nabídne společné bydlení. Johnovi se to nezdá, ale nakonec přijímá a nastěhuje se do 221B Baker Street. Záhy zjišťuje, že Sherlock Homes je ještě výstřednější, než by se mohlo na první pohled zdát a že si opravdu říká, co chce a kdy chce. A než se naděje, už ho Sherlock zapojí do svého nejnovějšího dobrodružství - vyšetřování záhadných sebevražd, které, ač si všichni mysleli, že to není možné, jsou propojené...
Myslím si, že tento seriál snad ani nemusím nijak obsáhleji představovat, protože ho v internetové komunitě zná téměř každý. Moderní Sherlock Holmes. Myslím si, že kouzlo jeho úspěchu tkví v tom, že, ačkoliv se odehrává v moderní době, zachoval všechny ostatní aspekty originálního příběhu, což se mnoha jiným adaptacím nepovedlo. Stačí si vzít Hollywodskou adaptaci, která vlastně Sherlocka představila jako podivínského násilného akčního hrdinu.
Viděla jsem oba filmy a musím upřímně říct, že především druhý film nemá s původním Sherlockem Holmesem až na poslední scénu a hudbu opravdu nic společného. Na druhou stranu ale těmto filmům pravděpodobně vděčíme za impulz ke vzniku tohoto Sherlocka.
Každý ze zatím šesti dílů je opravdu promyšlený až do posledního detailu, nikde se neobjevují hluchá místa či nepodstatné scény, všechno má své pevně dané místo. Závěry jsou více než překvapivé, a to i pro ty, kteří znají původní předlohu. Každý díl je protkán napětím a očekáváním a v každém díle vás Sherlock znovu a znovu překvapí. První minisérie Sherlocka představuje jako kladného hrdinu a vyzdvihuje jeho schopnosti, druhá ukazuje i tu stinnou stránku jeho nadání a také to, jak snadné je spadnout, když o vás a vašich schopnostech lidé začnou pochybovat. A navíc, celý příběh je plný spousty skvělého humoru a vtípků, u kterých se budete smát, ať už je uslyšíte napoprvé či napopáté. V tomto ohledu nemám absolutně co vytknout.
Kdybych si měla vybrat nejoblíbenější díl, určitě by to byl Skandál v Belgravii, protože to je díl, na který nelze říct nic jiného než čistá perfektnost. Tomu dílu opravdu nejde absolutně nic vytknout. Zvlášť závěrečných dvacet minut je skutečně brilantních. V rozhovorech není ani slovo navíc a dialogy mezi Sherlockem a Irene Adler jsou úžasné, přímo elektrizující. Mými oblíbenými díly jsou ale i Velká hra a Reichenbašský pád. Již tradičně bývá, že prostřední díly bývají o něco slabší, ale nenechte se mýlit, slabší v porovnání s ostatními díly, v normální produkci s naprostým přehledem zastíní všechno ostatní.
Postavy jsou další opravdu silnou stránkou tohoto seriálu. Jsou vykresleny poměrně dopodrobna, nejsou to žádné ploché charaktery, které jen dělají, co je ve scénáři. Ony skutečně žijí. Jak Sherlock, tak i Watson a Moriarty jsou opravdu velmi zajímavé postavy, ale ani na ty vedlejší scénáristi nezapomněli. Sherlocka jsem si okamžitě oblíbila a mou nejoblíbenější postavou zůstal až do konce, ale když si to tak uvědomím, kdybych s ním měla žít v jednom bytě, asi bych říkala něco jiného. Něco jako dr. Watson, který občas ze Sherlocka mohl vyletět z kůže, nebo jeho bratr Mycroft.
Taktéž musím pochválit vynikající výkony všech herců, obzvlášť Martina Freemana a Benedikta Cumberbatche, kteří ústřední role zahráli jednodušše brilantně. Věřte mi, o těhle dvou ještě mnohokrát uslyšíme.
Prostředí Londýna je opravdu krásné a celý příběh sem naprosto krásně zapadl. A hudba. To je také nádhera. Ústřední znělka se vám okamžitě dostane do hlavy a už v ní zůstane. Je totiž opravdu chytlavá. Já ji doteď z té své nevyhnala.
Abych to tak shrnula, Sherlocka opravdu doporučuji všem, kteří ho ještě neviděli, protože to je naprosto brilantní podívaná se vším, co má správný film či seriál mít a já si troufám říct, že tohle je nejlepší seriál za poslední dva tři roky, co jsem viděla.