Parade's End - recenze

13. února 2013 v 11:28 | Sara Whitney |  Seriály
Název:Parade's End
Počet dílů:5 (1 minisérie)
Žánr:drama, válečný
Ocitáme se v době, kdy pohodlné a po dlouhá léta neměnné jistoty edvardovské Anglie podléhají zmaru a chaosu. Všechno se mění a ne všichni se s tím dokáží vyrovnat. Mladý aristokrat Christopher Tietjens je nucen, aby nebyl za hlupáka, vzít si za ženu Sylvii, krásnou, ale tvrdou, přelétavou a koketní ženu, jež čeká dítě, které může, ale nemusí být jeho.
Po roky jí zůstává loajální, jak mu to přikazuje jeho vychování a morální hodnoty, ačkoliv ví, že mu není věrná. I potom, co uteče s jedním ze svých milenců, ji vezme zase zpět, když o to za nějaký čas požádá. Jednoho dne ale náhodou při hře golfu, který se mu z duše protiví a hraje ho jen proto, aby měl s kým hrát jeho přítel Macmaster, potká mladou a neohroženou sufražetku (bojovnici za politická práva žen, zejména hlasovací) Valentine Wannopovou a jeho život se změní. Valentine ho okamžitě okouzlí, ale on je rozhodnutý zachovat věrnost a loajalitu své ženě. Co bude dál? Přetrvá jeho rozhodnutí? A jak se všemi vztahy zamotá nadcházející první světová válka?
Na seriál Parade' s End jsem náhodou narazila při projíždění sherlockovských stránek ve snaze najít něco nového o chystané třetí sérii, které se už nemůžu dočkat, kde byl shodou okolností zmíněn, jelikož hlavní roli hraje Benedict Cumberbatch, představitel Sherlocka, a rozhodla jsem se, že bych se na to mohla podívat. A rozhodně toho nelituji.
Parade's End je seriál podle čtyřdílné knižní předlohy, kterou jsem zatím neměla tu čest číst, ale určitě to někdy v budoucnu plánuji. Poměrně přesně se jí také drží, ale bohužel, hlavně závěrečné dva díly jsou oproti ní poměrně dost okleštěné a hlavně některé okamžiky v zákopech potom proto působí poněkud uspěchaně, postavy se zjevují bez nějakého účelu a občas jsem se musela opravdu zamyslet, než mi všechno došlo.
To mě přivádí k dalšímu bodu, trochu mi trvalo, než jsem si zvykla, jakým stylem je vlastně celý příběh vyprávěn, je potřeba se na to opravdu soustředit, jinak se vám může stát, že nastane chvíle, kdy vůbec nebudete vědět, kdo je kdo a proč je právě tady a ne jinde, jako se to stalo mně na konci prvního dílu. Někomu tento styl vyprávění nemusí sedět vůbec, já si po chvíli zvykla a už to bylo v pořádku. Jakmile jsem se zorientovala, seriál mě začal opravdu bavit a já hltala každý díl a s napětím jsem očekávala, co se bude dít a jak to vlastně všechno dopadne.
Seriál se odehrává před a v průběhu první světové války a Anglie prochází mnohými změnami, s nimiž se spousta lidí, mezi něž patří právě i hlavní hrdina mladý aristokrat Christopher Tietjens, nedokáže vyrovnat. Pro něj stará dobrá Anglie skončila 18. stoletím. V průběhu příběhu můžeme vidět, jak musí některé své názory a zásady přehodnotit, aby vůbec v nové době mohl žít. A se vším potom ještě zamíchá válka, která se s nikým moc nemazlí. V tomto bodě bych ocenila více historických souvislostí, vlastně v průběhu celého seriálu bych je ocenila, ale tady nejvíc, chyběly mi tam. Ale nebyly tam z jediného důvodu, nedostatku času, o kterém jsem se už zmiňovala dříve.
Postavy jsou propracované poměrně do hloubky a většina jich má opravdu zajímavé charaktery. Christopher Tietjens je postava, která po většinu času neprojevuje příliš okatě své city a na povrch se projevuje velmi chladně, ale když už ano, stojí to za to. Drží se svých zásad a vlastně někdy poměrně zbytečně lpí na starých pravidlech, jež už dávno nemohou platit. A přesto jsem si ho oblíbila a s napětím a očekáváním jsem sledovala jeho vzestupy a pády a doufala jsem, že to s ním dobře dopadne. Christopherova žena Sylvie se také stala mou oblíbenou postavou, a to i přesto, že nebyla žádným svatouškem, povětšinu času byla zápornou postavou, jejímž cílem bylo to svému manželovi pořádně osladit a donutit ho trpět. Vůbec si myslím, že Sylvie byla vedle Christophera tou nejzajímavější postavou. Měla komplikovaný charakter a nikdy nebylo jasné, co se jí vlastně honí v hlavě a kde bude intrikařit příště. I přes to přese všechno jsem jí až do posledního dílu držela palce. Valentine jsem už rozhodně tak ráda neměla. Zřejmě to bude tím, že už mám prostě plné zuby oddaných dívek, které s radostí na svého milovaného počkají a nikdy neudělají krok vedle, tím myslím spíše ten morální, než ten právní. Přijdou mi všechny stejné, a tak díky tom se stala mou nejméně oblíbenou postavou.
Zase musím i tentokrát pochválit výkony herců, obzvlášť hlavní trojice, Rebecca Hall byla jako prohnaná a koketní Sylvie naprosto skvělá a věřila jsem jí každé slovo a to, co prováděl Benedict Cumberbatch s obličejem a mimickými svaly, je něco nepředstavitelného, mám pocit, že za těch pět dílů vystřídal všechny výrazy, které jsou mimické svaly obličeje schopny vykouzlit. Na malém prostoru mne dokázal pobavit i Rufus Sewell představující výstředního venkovského kněze s nějakým typem duševní poruchy.
To je další věc, co se mi na tomto krátkém seriálu líbila, humor. Trefil se přesně do mého vkusu a velmi pěkně doplnil už i tak skvělý seriál. Nejvíce jsem se pobavila právě u scén, v nichž vystupoval potrefený kněz a Sylvie a Christopher. Bylo to skvělé odlehčení závažných a smutných scén.
A nakonec jsem si nechala výpravu, která byla opravdu skvělá. Opravdu jsem věřila, že jsem v Anglii na začátku 20. století, všechno bylo opravdu věrohodné. Velká pochvala.
Abych to tak shrnula, tuhle minisérii opravdu vřele doporučuji, všech pět dílů je opravdu zajímavých a poutavých, postavy jsou skutečně propracované a myslím si, že se u ní opravdu nebudete nudit, a to ani pokud příliš neholdujete dějepisu.