Tygrovo prokletí - recenze

Autor:Colleen Houck
Série:Tygří sága (#1)
Přeložila:Karolina Medková
Počet stran:408
Žánr:fantasy, romantický, YA
Vášeň. Sudba. Čest. Byli byste ochotni to dát na misky vah, abyste mohli změnit svůj osud?
Sedmnáctiletou Kelsey Hayesovou by nejspíš ani ve snu nenapadlo, co ji čeká tohle léto; že se bude pokoušet zlomit tři sta let starou indickou kletbu. A to se záhadným bílým tygrem Renem. Na druhé straně zeměkoule. Ale přesně tohle se stane. Kelsey je vtažena do dobrodružství, kde na ni číhají temné síly, prastará magie a mystikou zahalené světy, v nichž není nic takové, jaké se na první pohled zdá. Nakonec musí riskovat vše, aby pochopila dávné proroctví a mohla tak kletbu zrušit navždy.
Kelsyino další léto začíná podobně jako ta předchozí. S jedním rozdílem, který se ale později ukáže jako velmi důležitý. Kelsey hledá brigádu, aby si mohla zaplatit univerzitu, a shodou okolností ji najde v cirkusu, jenž přijel na léto do jejího města. Zde se seznámí s několika milými lidmi, ale hlavně jedním tygrem. Už od začátku má pocit, že mezi tygrem Renem a ní je nějaké zvláštní pouto. Připadá jí zvláštní, tajemný a na tygra mimořádně chytrý, poslušný a chápavý. Postupně si ho velmi oblíbí.
Do cirkusu ale potom jednoho dne přijde záhadný pan Kadam, který chce koupit právě Rena. Je jednatelem záhadného indického milionáře, jenž kupuje tygry v zajetí a umisťuje je do své rezervace. Majitel cirkusu souhlasí. Pro Kelsey je to rána. Věděla, že to přijde brzy, její brigáda byla jen dvoutýdenní, ale žo to bude tak brzy, to nečekala. Nechce se s Renem rozloučit.
Když jí pak pan Kadam nabídne, aby doprovodila jeho a tygra do Indie, protože si všimne, že ji poslouchá opravdu na slovo, je opravdu šťastná a téměř okamžitě souhlasí. To ale ještě netuší, do čeho se jednoduchým slůvkem ano zapletla. Neví, že díky tomuto souhlasu bude tohle léto rušit jednu pradávnou indickou kletbu, aby pomohla jednomu bílému tygrovi. Jak to všechno dopadne a co bude muset Kelsey obětovat, aby přežila a pomohla Renovi?
Tuhle knihu jsem si chtěla přečíst už déle, ale ne zas tak moc, abych měla potřebu si ji kupovat domů, počkala jsem si tedy, až se objevila v knihovně. Četla jsem totiž pár nepříliš kladných recenzí a rozhodla se, že nebudu riskovat a jsem ráda, že jsem se takto rozhodla, protože v některých bodech se zápornými recenzemi naprosto souhlasím.
Obálka knihy Tygrovo prokletí je opravdu nádherná a mě hypnotizovala pokaždé, kdy jsem ji někde uviděla. Navozuje pocit Indie, její kultury a mystična. Její kompozice je nádherná a tygr vypadá přesně tak, jak jsem si ho představovala. V tomto ohledu opravdu nemám co vytknout.
Coleen Houck je americká spisovatelka, nyní žije v Salemu, v USA. Tygrovo prokletí je její první kniha. Původně ji vydala ve formě ebooku, který zaznamenal velký úspěch, a proto knihu vydala i v papírové podobě. Celá Tygří sága by měla mít čtyři díly.
Co už se mi ale tolik nelíbilo, byly některé rozvleklé pasáže v knize, v nichž autorka popisovala, jak si Kelsey umyla vlasy, co měla k snídani, jak honosné bylo sídlo Rena, co všechno tam bylo. Co místnost, to podrobný popis. A toho jídla, které se v knize objevilo! Je vidět, že je to autorčina prvotina a také, že původně knihu vydala jako ebook na vlastní náklady, protože si myslím, že většina redaktorů by jí tyto pasáže nemilosrdně seškrtala.
Zpočátku toto popisování bylo poměrně zajímavé, ale v polovině knihy už mě to poměrně dost iritovalo a věřím, že jsem nebyla sama. Kniha také díky těmto pasážím nabyla hezkých pár stránek a jisté její úseky se staly dost nezajímavé a příliš rozvleklé.
Co mi také přišlo někdy příliš roztáhlé, když už jsme v tom, byly rozhovory Kelsey a pana Kadama. Abyste mě nechápali špatně, pasáže, kdy mluvili o indické kultuře a legendách se mi opravdu líbily, ale ten ostatní nepotřebný balast mohla autorka klidně vynechat a nic by se nestalo.
Teď zase trochu pozitivně, moc se mi líbilo, že autorka zasadila svůj příběh do okouzlujícího a mystického prostředí Indie a také to, že si o Indii opravdu zjistila všechny podrobnosti, nikde jsem nenašla nic, co by nesedělo, ale zase jsem nikdy nebyla nějakým expertem na Indii. Indické legendy se mi opravdu líbily, bylo to zase něco jiného a musím říct, že autorka je podala velmi pěkně a nenásilně, do příběhu naprosto perfektně zapadly.
Opravdu moc se mi také líbily popisy podzemních labyrintů a také popis podzemní říše opic, to jsem si opravdu užila a byla to pro mě jedna z nejnapínavějších částí knihy. Přišlo mi, že v této části autorka skutečně využila svůj potenciál.
Co mi ale zase v této knize chybělo, byla absence nějakého většího zla a motivace hlavní hrdinky. K tomu prvnímu, ano, byl tam sice zmíněn jakýsi Lokeš, ale to pouze v prologu a epilogu, a to mně osobně připadlo trochu málo. Žádné velké zlo, pouze menší překážky v podobě zlých opic, hlídačů a samozřejmě kletby. Mě to tak úplně neuspokojilo a doufám, že tuto linku rozvine autorka v dalších dílech.
K tomu druhému, Kelsey neměla téměř žádný důvod pomoci Renovi, tedy kromě toho, že jí ho bylo líto a že ji to k němu táhlo. Ale já, kdyby ke mně přišel záhadný cizinec a chtěl, abych s ním letěla na druhý konec planety a ještě do země, jako je Indie, nejspíš bych okamžitě razantně odmítla, případně o tom velmi velmi dlouho přemýšlela, rozhodně bych nebyla celá hrr hnát se někam s někým, koho jsem sotva poznala. Přišl mi to naivní, a to má Kelsey prosím být téměř osmnáct.
A už vůbec bych nebaštila něco o osudové lásce až navěky z úst prince, který měl být správně už pár desítek let mrtvý. Možná jsem příliš cynická, ale na osudovou lásku na první pohled prostě nevěřím, a proto jsem měla někdy problém s romantickými scénami. Na druhou stranu, některé se mi opravdu líbily a po jejich přečtení jsem se usmívala jako idiot a na chvilku jsem si říkala, že mít takového prince by ale vůbec nebylo k zahození.
A nyní konečně k poslednímu bodu, a tím jsou postavy. Ren byl velmi pěkná postava, někdy až příliš oddaný, takový pes, přestože to měla být spíše kočka, ale zase se uměl pořádně naštvat, což se mi líbilo, a byl také poměrně temperamentní, což se mi líbilo ještě více. Kišan byl také dobrá postava, sice trochu prvoplnová, ale jinak fajn. Pan Kadam byl pro mě takovým vysněným dědečkem. Kdo by si takového nepřál?
No, a teď ke Kelsey, to už tak pozitivní nebudu. První polovinu knihy jsem ji ještě jakžtakž snesla a v některých chvílích alespoň trochu i chápala, přestože jsem se občas neubránila ušklíbnutí nad jejími zamilovanými výlevy, ale jak se kniha přehoupla za polovinu, už jsem jen nevěřícně vrtěla hlavou. Kdyby mi někdo řekl, že mne miluje, několikrát mi to dokázal svými činy, byl mi oddaný, já ho také milovala, myslím, že bych nepochybovala. Ale Kelsey nějakým podivným způsobem dojde k tomu, že si ji Ren vybral, protože neměl na výběr a že ji vlastně nemá rád a místo toho, aby si o svých stupidních závěrech s Renem promluvila, začne ho ignorovat! Ale to ještě není vše, pak se diví, že je na ni naštvaný. Jak to? Co jsem provedla? Smíš hádat třikrát. Vrcholem ale bylo to, že nakonec odletí zpátky domů a pak brečí, že jí nic nezbylo. Kdopak za to asi může? Nemohla jsem si pomoci, ale opravdu odně mi připomněla hrdinky některých shoujo mang.
Abych to tak shrnula, možná to tak nevyznělo, ale vcelku je to kniha nadprůměrná a na prvotinu poměrně dobrá a rozhodně bych ji doporučila lidem, jež mají rádi zamilované příběhy, které nejsou tak úplně obyčejné. Mně se také kniha líbila, jen jsem prostě neměla příliš ráda hlavní hrdinku a vadilo mi na ní pár dalších věcí.
Hodnocení:70%