Milion sluncí - recenze

Název:Milion sluncí (originál - A Million Suns)
Autor:Beth Revis
Série:Vesmír (#2)
Přeložil:Petr Eliáš
Počet stran:368
Žánr:detektivní, sci-fi, YA
Celé Universum je jedna velká lež. Když se to jeho obyvatelé dozvěděli, rozpoutal se chaos. Jsou to už tři měsíce, co Amy odpojili. Kam se podívá, všude stěny, už tři měsíce. Syn se ujal vedení lodi a rozhodl se skoncovat s Phydusem a přestat svým lidem lhát. Jenže ani on nezná celou pravdu, a když spolu s Amy začínají zjišťovat, co všechno jim zatím zůstalo utajeno, je jasné, že před sebou mají dlouhou cestu, na níž si každý krok musí tvrdě vybojovat. Jak to bude dál s Lodí mezi hvězdami?

Amy je na lodi už tři měsíce a pomalu si na život na ní začíná zvykat. Otec je mrtvý a velení se ujímá Syn. Odpojení od Phydusu ale ukazuje i své záporné stránky. Někteří lidé se už nechtějí nechat řídit otcovským systémem a méně či více úspěšně podněcují vzpouru. Hromadí se roztržky a beznaděj, někteří lidé si dokonce rozhodnou sáhnout na život. Klesá produktivita, mnoho lidí nepracuje. Universum je v chaosu a začíná se hroutit. Zvládne Syn s pomocí Amy nastolit pořádek?
Ale ani oni dva nevědí všechno. Postupně zjišťují, že mnoho věcí ohledně lodi je stále přikryto závojem tajemství a že některá tajemství můžou jejich životy obrátit naruby v jediném okamžiku. Navíc se do toho všecho znovu připlete Orion. Nabídne jim indicie, jež Amy a Syna dovedou k naprosto neuvěřitelnému závěru. Dokážou se s ním ale vyrovnat a učinit ve světle tohoto odhalení správné rozhodnutí?
Tak jsem se konečně dočkala. Na tuhle knihu jsem se těšila již od léta, kdy jsem si přečetla první díl, který mne opravdu nadchnul. Musím říct, že čekání se mi vyplatilo, protože podle mého názoru je druhý díl stejně dobrý jako ten první. Autorka to pojala zase trochu jinak, z čehož jsem byla nadšená.
Obálka druhého dílu je taktéž překrásná, sice se mi líbí o něco méně, než ta první, ale pořád je opravdu pěkná a ve srovnání s mnoha dalšími obálkami je více než nadprůměrná. Jsem ráda, že CooBoo ponechalo stejnou koncepci obálek, když jde o jednu sérii. V souvislosti s tím mám ale obavu o díl třetí, protože v originále se úplně rozhodli změnit právě onu koncepci, takže jsem zvědavá, jak si s tím v nakladatelství poradí.
Beth Revisová je autorka s mnoha dobrými nápady, což se projevuje i v její druhé knize. Navíc mne znovu a znovu dokázala překvapit, i když jsem si už myslela, že to nejde. Vždycky měla ještě nejméně pár es v rukávu a pár tajemství, jež nám pomaloučku odhalovala.
Kniha měla zase trošku pomalejší rozjezd, ale ani v nejmenším mi to nevadilo, protože to naprosto vyvážila překvapivá odhalení, kterých jsme se dočkali a napínavý děj plný zvratů, který následoval.
Autorka nám navíc předkládá pohled na uzavřenou komunitu, která spolu musí vyjít ať už chce či nechce. A bez Phydusu se čím dál více lidí začíná bouřit a upokojit je čím dál tím těžší. Není to v moci jednoho člověka a navíc takového, jež ještě není zcela připraven se tohoto úkolu zhostit. Syn se snaží seč může, ale ani s pomocí věrných důstojníků a Amy nemůže uklidnit všechny, zvlášť když někdo pořád podněcuje ke vzpouře, ale sám zůstává ve stínu.
Tentokrá se nemůžu rozhodnout, jestli jsem měla raději pohled Amy či pohled Syna, jelikož oba dva pohledy nám přinesly mnoho zajímavého, mnoho zvratů a překvapivých odhalení. Někdy mi více sedl pohled Syna, zvlášť zezačátku knihy, později jsem si zase užívala děj více očima Amy.
Oblíbila jsem si oba hlavní hrdiny, jak Amy, tak i Syna, ale znovu jsem měla krapet raději Amy. Nevím, asi to je její povahou, je mi prostě sympatická a snadno se mi s ní ztotožňuje. Neumím si pomoct, ale Syn mi občas přijde trochu neschopný a je to pouze můj dojem, trochu zbabělý, ale pak se mi vybaví, co všechno udělal a řeknu si, co to plácám za blbosti. Z ostatních postav mi dále byla sympatická Doktorova pomocnice a také první důstojnice, která byla Synovi velkou oporou.
Abych to tak shrnula, s druhým dílem jsem byla naprosto spokojená. Opravdu jsem si jeho čtení užila a knihu jsem zhltla za jedno odpoledne. Těm, kteří četli první díl, bych ji rozhodně doporučila, myslím si, že ani v nejmenším nebudete litovat jejího přečtení.