Panství Downton - recenze

19. listopadu 2012 v 20:13 | Sara Whitney |  Seriály
Název:Panství Downton (originál - Downton Abbey)
Počet dílů:zatím 25 (tři série)
Rok vydání:2010 - 2012
Žánr:drama
Jak už název seriálu napovídá, celý děj se odehrává na starobylém panství Downton v době vlády krále Jiřího V. Downton Abbey už po staletí obývá rodina jejího nynějšího majitele hraběte Granthama. Osudy něj, jeho rodiny a jeho služebnictva začínáme sledovat od roku 1912, který začíná tragickou nehodou, ztroskotáním majestátního zaoceánského parníku Titanic, která celé rodině Granthamových přinese nemalé strasti.
Na lodi totiž cestoval také budoucí dědic celého panství a jeho syn Patrick, kterého si měla vzít nejstarší dcera hraběte Granthama Mary. Hrabě měl totiž pouze tři dcery - již zmiňovanou Mary, krapet protivnou Edith a nejmladší Sibyl, která má dobré srdce, a žádného syna, který by měl právo zdědit všechen majetek, a tak ho měl dědit vzdálenější příbuzný. Ten je ale nyní mrtvý. Co teď? Kdo zdědí všechen majetek a jak se s tím celá rodina vyrovná?
Downton Abbey je typické panství. Má mnoho pokojů a mnoho tajemství. Každému jde jen o vlastní dobro a prospěch a nikdo nechce přijít zkrátka... Dokonce i stará babička pletichaří a posunuje figurkami na pomyslné šachovnici. A služebnictvo? To rozhodně není tak nevinné, jak se na první pohled jeví, vždyť většina jich ani není oddána rodině, ale na panství zůstává jen proto, aby se uživila, někteří dokonce myslí i na postup na společenském žebříčku... Jak se s tím vším dokážou jeho obyvatelé vyrovnat?
Panství Downton je jeden z mých nejoblíbenějších seriálů vůbec. Natrefila jsem na něj vlastně úplnou náhodou, když jeho první sérii dávali v televizi, a téměř okamžitě jsem si ho zamilovala. Má skvělou výpravu, úžasné kostýmy a prostředí, výborně vystavěný příběh s mnoha úžasnými zápletkami a navíc perfektní rozmanité charaktery skvěle zahrané slavnými i méně až téměř neznámými herci.
Příběh se zaobírá dvěma liniemi, jedna se soustředí na ty "nahoře" - tedy lorda Granthama a jeho rodinu, na jejich trable i bohaté bankety, druhá zase na ty "dole" - tedy služebnictvo, a můžete mi věřit, že mnohdy je tato linie ještě zajímavější, než ta první. Příběh ale naštěstí nikdy neztrácí na logice a uvěřitelnosti a pro mě nebyl ani na chvíli nudný. První sŕie brilantní. Druhá taktéž. Ano, někteří si stěžují, že je příliš přeslazená a přehoupává se do telenovely, já bych si dovolila nesouhlasit. Všechny hrůzy první světové války trochu té romantiky naprosto vyvažují a nebýt jí, považovala bych druhou sérii za až příliš depresivní. A třetí série? Škoda mluvit, některé díly jsou prostě dechberoucí.
Postavy jsou dalším kamenem, na kterém tento seriál stojí, a musím říct, že celý seriál podpírají velmi silně. V některých chvílích mě sice rozhovory těch "nahoře" krapet nudily a musím souhlasit, že některé postavy se mohou zdát na začátku černobílé, ale až je trochu poznáte, zjistíte, že všechny, i Thomas, sluha, který se neštítí téměř ničeho a na začátku se jeví úplně necitlivý a až do morku kostí zkažený, mají své světlé stránky. A málem bych zapomněla. Pokud nic jiného, podívejte se alespoň kvůli hraběnce Violet. Její vtípky prostě musíte slyšet, protože jsou skvělé.
Hudba je taktéž skvělá. Hned úvodní znělka navozuje atmosféru raného 20. století a i zbytek hudebního doprovodu vás okamžitě přenese do dob dávno minulých, kdy bylo ještě gentlemanství nutností pro přežití a chování na veřejnosti, ale nejen tam, bylo svázáno pevnými pravidly.
A výprava a kostýmy. Perfektní. Říkám si, kolik práce s tím muselo být, každý detail musel být perfektní. Četla jsem názory, že některým se nelíbily šaty dámského osazenstva, ale znovu si dovoluji nesouhlasit. Některé byly opravdu skvostné a troufám si říct, že bych si některé neváhala vzít ani v dnešní době. A ineriéry. Prosě a jednoduše perfektní. V tomto ohledu nemám naprosto co vytknout.
Abych to tak shrnula, pokud jste tento seriál ještě neznali a alespoň trochu vás zajímá historie nebo Anglie, či máte rádi dramatické seriály s trochou intrikaření, mohu tento seriál jen doporučit. Ale ani pokud se o žádné z těchto témat nezajímáte, myslím si, že by vás tento seriál mohl opravdu zaujmout.