Rezistence - recenze

Název:Rezistence (originál - Insurgent)
Autor:Veronica Roth
Série:Divergence (#2)
Přeložila:Radka Kolebáčová
Počet stran:352
Žánr:dystopie, fantasy, YA
Měl to být pro Tris šťastný a slavnostní den, ale všechno dopadlo úplně jinak. Po krvavé tragédii mezi frakcemi vzrůstají konflikty a nad společností se vznáší válka. Tris se musela rozhodnout už jednou - a teď ji čeká další volba. Dřívější rozhodnutí, obavy, zármutek i provinilost, to vše ji teď dostihlo a Tris nezbývá než bez výhrad přijmout svou Divergentní identitu. Dokáže se ale vyrovnat se všemi následky?

Nastává doba nepokojů a nic není jisté. Sečtělí plánují velké věci, Neohrožení jsou rozdělení na dvě půlky - tu, která podporuje Sečtělé a tu, která ne. Mnoho lidí je mrtvých a Tris se stále nemůže vyrovnat se smrtí Willa, klade si ji za vinu. Společně se Čtyřkou a pár dalšími lidmi ze všech pěti frakcí se schovává nejdříve v Mírumilovnosti, poté v Upřímnosti, ale ví, že nikde není skutečně v bezpečí, a to nejen kvůli své Divergentní identitě.
Na povrch vyplouvají temná tajemství, která pořádně míchají s osudy všech lidí. Do toho všeho si svůj podíl chtějí urvat i Odpadlíci - vydědenci, lidé bez frakce, a pod vedením jisté osoby se jim to skutečně daří. Každá frakce má své plány a bohužel, ty rozhodně nejsou v souladu s plány ostatních frakcí.
Tris je nejistá. Komu může věřit? Komu ne? Kdo je přítel a kdo jí usiluje o život? Nemůže věřit nikomu, ale co dál?
Pokud jste si mysleli, že Divergence byla úžasná, jedinečná, prostě nepřekonatelná, budete si muset rozšířit slovník, protože Rezistence je ještě lepší a vytře vám zrak.
Její obálka je prostě úžasná, ale co by se také dalo čekat, že? Pokračuje ve stejném duchu a skvěle tak ladí s obálou Divergence. Mně osobně se ale obálka Rezistence líbí o něco více než obálka Divergence. Možná je to zelenou barvou, která uklidňuje, nebo možná celkovým sladěním barev, nevím, ale působí na mě opravdu dobře. Jen by mě zajímalo, proč je na ní znak Mírumilovnosti, když v knize je tato frakce zmíněna spíše okrajově, přijde mi to trochu nelogické. Na obálce bych čekala spíše znak Odevzdanosti, frakce, pro které má Beatrice předpoklady stejně jako pro Neohroženost a Sečtělost, protože v této knize hraje velmi důležitou roli.
Autorka v druhém dílu rozvíjí dále svůj nápad a seznamuje nás lépe s celou dystopickou budoucností. Nyskýtají se další otázky, přičemž ne na všechny dostaneme v tomto díle odpověď. Kniha je stejně napínavá jako byl první díl, ne-li více a její čtení jsem si skutečně užila. Jediné, co se mi nelíbilo a co bych vytkla, byl příliš uspěchaný konec, autorka to mohla rozvést na více stránkách, takhle to působilo nedomyšleně, jako by to už chtěla dopsat a zbavit se toho. Pro mě to bylo jen nastínění, osnova, která ale musí být dál rozvedena, abych byla spokojená. A také, abych nezapomněla, poněkud pomalejší rozjezd knihy než v prvním díle.
Styl psaní autorky zůstal nezměněn, tudíž i já jsem zůstala nadmíru spokojená. Použitými jazykovými prostředky autorka skvěle umocnila napínavost a zajímavost celé knihy a já se od ní nemohla odtrhnout.
Svět, ve kterém Tris žije, se stává stále nebezpečnějším a to, kam se bude ubírat začíná ovlivňovat stále více lidí a faktorů, každá stránka je plná překvapení, a to se mi opravdu líbilo. Někomu tento poměrně rychlý akční způsob vyprávění nemusí vyhovovat, ale já byla naprosto spokojená.
Je vidět, že postavy se vyvíjejí, někdy k lepšímu, někdy k horšímu i Tris je jiná, ale naštěstí pořád stejně sympatická jako byla v Divergenci. Každé navíc přibývají strašáci ve skříni, z nichž některé také pořádně zamíchají celým dějem. Čtyřka je i tady úžasný a já tak pokračovala v jeho zbožňování. I jeho vztah s Tris se vyvíjí a procházejí si spolu i menší krizí, ke které přispěje hned několik věcí. Jednoduše, postavy nadále zůstavají uvěřitelné, ale postupně se mění, tak jak tomu je i v normálním životě, takže v tomto ohledu jsem byla opravdu spokojená.
Abych to tak shrnula, Rezistence se mi opravdu líbila a právě teď absolutně nedokážu říct, který díl se mi líbil více, jen doufám, že ten třetí díl autorka dopíše co nejrychleji, protože se zoufale toužím dozvědět, jak to všechno dopadne.