Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - recenze

Název:Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (originál - Miss Peregrine´s home for peculiar children)
Autor:Ransom Riggs
Přeložila:Bronislava Grygová
Nakladatelství:Jota
Počet stran:358
Žánr:fantasy
Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, bizarním románu, kde děj a děsivé fotografie přinášejí jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná hrůzostrašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, zjišťuje, že děti slečny Peregrinové nebyly jen podivné. Byly zřejmě nebezpečné. A třebaže to zní fantasticky - jsou možná stále naživu.
Jacob jako malý strašně rád poslouchal vyprávění svého dědečka, který byl původem z Polska a musel emigrovat pro svůj židovský původ. Čím se ale stával starším, přestával jeho pohádkám o podivných dětech, které žijí na jednom maličkém ostrově v podivném sirotčinci, věřit.
Co když je to ale pravda? Co když jeho dědeček nelhal, co když sirotčinec opravdu existuje? Když je jeho dědeček za podivných okolností zabit a naposledy vydechne v jeho náručí s přáním, aby Jacob ten sirotčinec našel, rozhodne se mu ho Jacob splnit. Přemluví svého otce i svou matku, která pochází z velmi bohaté rodiny, aby se na ostrov se sirotčincem vydali. Je ale připravený zjistit pravdu nejen o podivných dětech, ale i o sobě a svém původu?
Tuhle knihu jsem si vlastně původně ani neměla v plánu pořizovat, ale když jsem nesehnala v našem knihkupectví Modrou jako safír, padla mi do oka. Četla jsem na ní na mnoha blozích mnoho pochvalných recenzí a chtěla jsem si ji již tehdy vypůjčit alespoň z knihovny, a tak jsem neváhala a nyní už má své místo na poličce.
Kniha svou obálku rozhodně zaujme. Je totiž alespoň podle mého velmi netradiční. Není vyvedená v barvách, jak bývá v dnešní době u fantasy knížek zvykem, a je na ni použit velmi netradiční obrázek. Na první pohled si na něm nevšimnete ničeho podivného, ale když se podíváte podruhé a lépe, všimnete si, že ta dívka se vznáší pár stop nad zemí. Opravdu si myslím, že knihu díky její obálce rozhodně nepřehlédnete.
Ransom Riggs je americký autor, narodil se na dvě stě let staré farmě v Marylandu, odkus se ale s rodiči v jeho pěti letech odstěhoval pryč na Floridu. Natočil několik cenami ověnčených krátkých filmů. Mimo to se ještě věnuje blogování a je to autor-cestovatel, jeho eseje z cest Strange Geographies lze najít na adrese mentalfloss.com nebo ransomriggs.com. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti je jeho prvním románem.
Nápad má kniha rozhodně více než zajímavý a ve spojení se zvláštními někdy až strašidelně působícími fotkami je alespoň pro mne naprosto geniální. Nápad je zpracován dobře, ale myslím si, že ho autor mohl někdy více rozvést a občas mi přišlo, že se trochu odklonil od původního námětu, ale nijak moc mi to naproti některým jiným nevadilo.
Co musím ale zkritizovat, je závěr knihy, respektive spíše celé vysvětelní záhady kolem podivných dětí. Něco se mi líbilo, něco méně, ale co mě zklamalo, bylo, že autor nepřišel s ničím novým a nakonec do příběhu vsadil staré známé stvůry, které najdeme v každém druhém příběhu.
Prostředí, ve kterém se celá kniha odehrává, jsem si dokázala velmi živě představit, a opravdu se mi líbilo. Zbožňuju tajemné ostrovy se svou atmosférou a tajemstvími. Líbil se mi i popis celého domu, ale líbilo by se mi, kdyby se i zde autor trochu více rozepsal.
Jacob mi byl sympatický, ale občas jsem díky jeho chování pochybovala o jeho věku. Někdy mi přišel na šestnáct let příliš vyspělý, někdy mi přišel, že se choval spíše jako dvanáctiletý kluk, ale v podstatě jsem ho měla poměrně ráda. Zase po nějaké době jsem si přečetla příběh, kde byl hlavním hrdinou kluk a ne holka. I ostatní postavy jsem měla ráda a přišly mi velmi zajímavé, obzvlášť neviditelného kluka Millarda jsem si oblíbila a mou oblíbenou postavou se stala i slečna Peregrinová. Jedinou postavou, kterou jsem moc ráda neměla, byla Emma. Přišla mi někdy dost otravná a s jejím charakterem jsem se prostě nemohla nějak ztotožnit.
Styl psaní se mi velmi líbil. Kniha byla poutavá, dobře se mi četla a díky Ich formě jsem se snadno dokázala ztotožnit s hlavním hrdinou Jacobem. Přišlo mi, že autor používá právě tolik slov, aby to bylo zajímavé, ale ne nudné či příliš zdlouhavé. Co mi ale trochu vadilo, bylo, že autor některé věci až přespříliš vysvětloval a možná právě proto nebyla kniha tak strašidelná, jak jsem si myslela, že bude. Líbilo by se mi, kdyby autor nechal více prosotru pro čtenářovu fantazii a jeho vlastní děsy a hrůzy.
Abych to tak shrnula, na prvotinu je to kniha opravdu velmi dobrá a já jsem si její čtení opravdu užila a přečtu si určtě i plánovaný druhý díl, až vyjde. Měla jsem k příběhu sice pár výtek, ale jako celek se mi opravdu líbil, o čemž svědči i to, že jsem knihu zhltla za tři a půl hodiny.