Nick a Norah:Až do ochraptění - recenze

Název:Nick a Norah:Až do ochraptění (originál - Nick and Norah:Infinite playlist)
Autor:Rachel Cahn a David Levithan
Přeložila:Radka Kolebáčová
Rok vydání:2011
Počet stran:200
Žánr:romance
"Můžeš na pět minut předstírat, že jsi moje holka?" ptá se Nick Norah, když mezi návštěvníky klubu uvidí svou bývalku. A právě takovým klišé začíná příběh dvou mladých lidí, jejichž životní cesty se náhle protonou a trochu kodrcavě pak spolu pokračují. Nick je basák a jediný hetero v punkuvé kapele plné gayů. Norah je dívka, která má pocit, že víc problémů by nedokázal řešit ani tým specialistů v Pentagonu. A jediná společná noc v New Yorku. A njadete v ní všechno - zoufalství, touhu, odpuštění, zklamání. Jsou tu rodiče, s kterými je nutné nějak vyjít, jsou tu přátelé, s nimiž vyjít je někdy těžší než zdolat Mt. Everest. A je tu kluk a holka, kteří projednou nechtějí nic jiného než být sami sebou, nepředstírat, na nic si nehrát, ani se snažit s kýmkoliv vyjít. A je tu láska, vztek a nekonečný seznam písniček A je to příběh, který si prostě musíte přečíst.
Jedna noc. Jedna jediná noc, která dvěma lidem může úplně změnit život. Norah je navenek poslušná dívka, dobře se učí, chodí včas domů a ještě se stihne postarat o svou kamarádku Caroline, u které jsou opilecké a všelijaké jiné excesy na denním pořádku. Ale chtěla by se jednou konečně pořádně pobavit, prostě si to užít. Nick je kluk, se kterým se přednedávnem rozešla jeho přítelkyně a on se s tím stále nemůže vyrovnat. Nemůže se vyrovnat s tím, že jako náhradu za něj si našla nějakého modela.
Potkají se v jednom klubu, kam si každý z nich vyrazil z jiného důvodu a několik náhod je svede dohromady. Začnou se bavit a zjistí, že si docela rozumějí. Ale co se stane dál?
Musím říct, že já osobně jsem byla z knihy docela hodně zklamaná. Rozhodně jsem od ní čekala o dost víc, i když jsem věděla, že je to jenom oddechová romantická kniha. Myslela jsem, že to bude zajímavější, podle anotace to vypadalo docela dobře a nápad vtěsnat celý příběh do jedné noci, respektive dne mi přišel dost dobrý. Ale bohužel, nesedl mi styl psaní, první půlka knihy mi přišla nezajímavá a ani jeden z hlavních hrdinů se mi nelíbil.
Česká obálka mě také moc nezaujala, myslím, že zahraniční obálky vypadají lépe, osobně bych v tomto případě preferovala jednoduchost namísto složitosti, jednoduchou grafiku namísto fotky.
Nápad, jak už jsem se zmínila, měla kniha výborný. Vtěsnat romantický příběh do jedné noci mi přišlo jako velmi zajímavý a originální nápad. Normálně romantické příběhy příliš nečtu, ale tenhle mě zaujal právě svým nápadem. Ale naneštěstí, nápad je téměř to jediné, co mohu na knize nakonec pochválit.
Jednou z dalších věcí, které mi nesedly, byl právě styl psaní, ale je to pouze věc názoru. Přišlo mi, že díky stylu psaní i některé zajímavé a i poměrně napínavé situace ztrácely na spádu a stávaly se nudnými. Ale zase musím říct, že i přesto jsem knihu dočetla a chtěla jsem se dozvědět, co bude dál, až právě po dočtení se dostavil ten zklamaný pocit.
Jak už jsem psala, první polovina knihy mi přišla poměrně nudná a díky stylu psaní se alespoň pro mě neúměrně vlekla. Druhá polovina knihy už byla v tomhle ohledu o dost lepší, mělo to spád a bylo to i celkem napínavé, ale posledních asi třicet čtyřicet stránek mi přišlo prostě moc urychlených. Nevím, jaký názor na to máte vy, ale mě přijde, že je opravdu moc brzo skoro s někým mít sex po jedné noční známosti, kdy o tom druhém vím akorát jméno a pár dalších věcí, zvlášť v tomhle věku. Možná jsem moc konzervativní, ale tohle se mi na téhle knize opravdu hrubě nelíbilo.
Teď se vrhneme na postavy. Ani Nick ani Norah mě nezaujali. Nick byl podle mého názoru naivvní ukňouránek, který se prostě neuměl vyrovnat s realitou. Chápu, že rozchody jsou vždycky bolestné, ale truchlit bůhvíjakdlouho nad rozchdem s holkou, která za to ani mestála, je stupidní. Norah mi zase vadila z toho důvodu, že se nedokázala nikdy rozhodnout a přestože se autoři snažili podat ji jinak, jako holku, která si umí poradit, mě to tak v žádném případě nepřišlo. Než oni dva mi byly sympatické mnohem více téměř všechny vedlejší postavy.
Abych to tak shrnula, od knihy jsem jsem očekávala o mnoho víc, hlavně díky dobré anotaci a zajímavému nápadu, a tak jsem byla poměrně dost zklamána. Ale abych knihu pořád jenom nekritizovala, některé momenty byly pěkné, párkrát jsem se i zasmála a druhá půlka až na ten uspěchaný závěr nebyla tak špatná. Takže pokud si knihu chcete přečíst, klidně to udělejte, je možné, že vás zaujme více než mně.
Hodnocení:40%