Divergence - recenze

Název:Divergence (originál - Divergent)
Autor:Veronica Roth
Série:Divergence (#1)
Přeložila:Radka Kolebáčová
Počet stran:341
Žánr:dystopie, fantasy, YA
Chicago, budoucnost. Obyvatelé polorozpadlého města jsou rozdělení do pěti frakcí. Beatrice je šerstvých šestnáct a přišel čas si zvolit, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, jež se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem. Způsobem, který ji ale může zničit.

Beatrice je obyčejná šestnáctiletá dívka žijící v Odevzdanosti, jedné z pěti frakcí polorozpadlého Chicaga. Pro ni a pro všechny šestnáctileté dívky a chlapce nyní nastává čas rozhodnout se, do které frakce chtějí patřit. Do Sečtělosti, frakce, která za původ všeho zla označuje nevědomost, do Mírumilovosti, která odsuzuje zase násilí, do Upřímnosti, která viní pokrytectví, nebo do Odevzdanosti, která odsuzuje sobeckost, či do Neohroženosti, která nejvíc nenávidí zbabělost?
Beatrice ví, že do Odevzdanosti se nehodí, není tak obětavá jako její rodiče, nebo tak nesobecká jako její bratr Caleb. Nechce strávit celý svůj život odříkáním a pomocí druhým. Nechce žít nudný a předvídatelný život. Už jen to, že přemýšlí o přestupu do jiné frakce, je toho důkazem.
Nastává čas talentových zkoušek, které určí, kam by se hodila nejvíce. Co když je ale výsledek neprůkazný a nesmíte o něm nikomu říct, protože byste mohli přijít o život? Beatrice nakonec při Obřadu volby všechny svým rozhodnutím překvapí a v nové frakci si velmi rychle najde přátele a vzbudí pozornost vysoce postaveného Čtyřky. Ale bude dost silná, aby v nové frakci přežila, ale zároveň nevzbudila podezření, že je výjimečná? A co se stane, když se ukáže, že ani tento systém není dokonalý a neumí zabránit těm, kteří chtějí získat neomezenou moc, aby to udělali?
Myslím si, že kniha zaslouženě vzbuzuje takovou pozornost mezi čtenářskou komunitou, mě také zaujala na první pohled, protože přestože se jedná o autorčinu prvotinu, je dobře napsaná a skvěle se čte a já jsem ji přečetla za několik hodin a už nyní se nemohu dočkat pokračování.
První se zmíním o obálce, která zaručeně upoutá vaši pozornost, a i kdybyste o knize nic nevědili, jistojistě ji vytáhnete z regálu. Směsice zelené, modré a šedé společně s ohnivým znakem na pozadí rozpadajícího se města vás prostě okamžitě přesvědčí, abyste knize dali šanci. Myslím si, že obálka knihu skvěle vystihuje a doufám, že druhá obálka se ponese ve stejném duchu.
Co se týče nápadu, nemohu než chválit. Nápad vytvořit frakce je velmi dobrý a zajímavý, ještě lepší ale je, že autorka dokázala vše promyslet a zpracovat, takže nenarážíme na hluchá místa. Na druhou stranu dystopií je v dnešní době všude plno a kniha se jistě neubrání srovnávání s Hunger Games, ale já osobně jsem si oblíbila více Divergenci. Navíc autorka nám v knize nabízí i otázky k přemýšlení, ukazuje, že mezi bojovností a brutalitou a mezi odevzdaností frakci a slepou poslušností a fanatismem je jen malý krůček a že spolupráci v dnešních dnech nahrazuje rivalita a přespřílišná soutěživost. Myslím si, že to rozhodně stojí za zamyšlení.
Styl psaní mi vyhovoval, dokázal mne vtáhnout do děje a já se od knihy nemohla odtrhnout, pořád jsem si říkala, ještě jednu kapitolu a konec, ale knihu jsem zavřela až potom, co jsem dočetla poslední stranu. Autorka píše v Ich formě, kterou mám osobně o něco radši a co je lepší, není potřeba nic vysvětlovat, vše do sebe krásně zapadá. Žádné nudné pasáže. Kniha jednoduše není nudná a čte se úplně sama.
Svět, který autorka vytvořila, je krutý, ale ne přespříliš, její postavy jsou uvěřitelné a zajímavé a hlavní hrdinka Tris mi byla velmi sympatická. A také byla uvěřitelná, přemýšlela jako já, sice bych se někdy určitě nerozhodla jako ona, ale po celou dobu jsem jí držela palce. Čtyřka byl velmi zajímavou postavou a určitě nemluvím jenom za sebe, když napíšu, že bych s Tris v tomhle ohledu hned měnila. A jako další klad vnímám, že v knize konečně najdeme normální pár, žádný milostný trojuhelník, nebo přeslazené řeči a sliby věrné lásky až do skonání světa.
Jako zápor bych označila možná přespříliš rychlé zakončení prvního dílu, ale není to nic závažného a také to, že se nám nedostalo vysvětlení ohledně toho, jak vůbec k rozpadu města a utvoření frakcí došlo a jestli je to jediné město rozkládající se v močálech, proč je tomu tak.
Celkově ale musím knihu opravdu pochválit, protože se čte úplně sama, připoutá vás k sobě a nepustí, dokud nebudete na poslední straně a já osobně se nemůžu dočkat druhéhé dílu, který by měl česky vyjít na podzim letošního roku.