Gejša - recenze knihy

14. dubna 2012 v 15:08 | Sara Whitney |  Japonsko
Název:Gejša (originál - Memoirs of a Geisha)
Autor:Arthur Golden
Rok vydání:1997
Počet stran:446
Žánr:historický román
Příběh malé Čijo, která se má stát slavnou gejšou Sajuri, začíná v chudé japonské rybářské vesnici, kde Čijo do smrti své matky vyrůstala, a to ve velké chudobě. Když ji jako devítiletou prodají do Gionu, kjótské čtvrti gejš, dívenka rázem přijde o rodiče i starší sestru. Díky svému půvabu a nezvyklým šedomodrým očím se nestane obyčejnou prostitutkou, ale nastupuje nelehkou cestu k postavení profesionální gejši. Pro osamělé děvčátku z venkova je předválečné Kjóto s nádhernými čajovnami a divadly, úzkými postranními uličkami, zdobnými chrámy a příbytky umělců světem plným nástrah a nebezpečí. Zatímco se učí umění gejš - tanci a zpěvu, nošení kimona, složité úpravě líčení a účesu či svůdnému nalévání saké , podstupuje zároveň nelítostný souboj se žárlivou starší gejšou Hacumomo, která ji zuřivě nenávidí. Čijo zvolna proniká do urputného soupeření o přízeň mužů a peníze, které z ní plynou - a tento boj se nezastaví před žádnou podlostí či intrikami. Když však Čijo překoná všechny překážky a stane se z ní gejša Sajuri, zradí ji vlastní srdce. Navzdory tomu, že v životě gejši není místo pro opravdový milostný cit, je Sajuri rozhodnutá vzdát se všeho, aby získala jediného muže, po němž kdy v životě zatoužila...
Příběh dívenky Čijo, která se později stane slavnou gejšou Sajuri, začíná v malé a chudé rybářské vesnici, kde ona dívka žije se svými rodiči a starší sestrou. Její život by pravděpodobně pokračoval pořád stejně a ona by se nakonec stala ženou nějakého vesnického rybáře nebýt toho, že její matka onemocněla a nebýt jejího setkání s panem Tanakou, který ji ve věku devíti let prodal společně s její sestrou do Gionu, čtvrti gejš v Kjótu. Její sestra ale neměla takové štěstí, byla prodána do čtvrti prostitutek, protože nebyla tak krásná, aby se mohla stát gejšou jako Čijo, jejíž modrošedé oči, které jsou v Japonsku zvláštností, a její půvab, zaujaly každého, kdo ji spatřil.
Tak Sajuri nastupuje nelehkou cestu k postavení gejši. To ale ještě neví, kolik ran jí osud uštědří. Nejdříve jí zemře matka, krátce nato pak ze žalu i otec. Najde sice svou sestru, vzápětí ale při nepovedeném útěku z okije Nitta, kde žije, ztrácí nejen ji, ale i šanci stát se gejšou, protože gejša, která utíká, je k ničemu. Musí se vyrovnávat s každodenním posměchem starší a úspěšné gejši Hacumomo, která jí už dříve dělala ze života peklo, i s tím, že zatímco se z méně šikovné učednice přezdívané Dýně gejša pomalu stává, ona tu šanci už nikdy nedostane.
Ale možná, že to není pro Čijo konec, možná je tu šance stát se znova učednicí a skončit s otročením pro okiju jako služka.
Jedno, či dvě setkání mohou, aniž si to Čijo uvědomuje, změnit hodně. Díky těmto setkání se Čijo znovu začíná učit na gejšu, ale dokáže odolat všem nástrahám života v Gionu, stát se gejšou a získat to, po čem vždy toužila?
Tohle je kniha naprosto úžasná, jedna z nejlepších, jaké jsem za celý svůj život četla, navíc je napsaná podle skutečnosti. Líčí osud Čijo, později už gejši Sajuri převelice přesně, se všemi úspěchy, ale i neúspěchy, intrikami a podlostmi a utvrzuje nás v tom, že bez štěstí, ale ani bez vlastních činů, které zvrátí náš osud, to nepůjde.
Obálka knihy se mi líbí, ke knize se opravdu hodí a na první pohled mě zaujala. V jednoduchosti je krása.
Příběh je úchvatný, přestože to není žádná fantasy či sci-fi kniha, která by se odehrávala ve smyšleném světě, pouze holá a někdy převelice krutá realita, která ale nabízí hojnost malých i velkých dobrodružství, malých i velkých vítězství a proher a to je na ní tak zajímavé.
Postavy jsou vykresleny opravdu přesvědčivě, věřte mi, že jestli budete knihu číst, budete se o Čijo bát tak, jako by to byla vaše nejlepší kamarádka, budete s ní prožívat každý den v Gionu, každý její boj o přežití a úspěch a budete nenávidět Hacumomo za její krutost, bezcitnost a za její vyžívání se v týrání slabších, nebo nadějnějších lidí než je ona.
Abych to shrnula, pokud jste tuto knihu nečetli, měli byste to napravit, přestože je poměrně dlouhá, nevyškrtla bych ani jedinou stránku, ani jedinou větu či slovo Sajuřina úchvatného, někdy veselého, někdy smutného příběhu, který skrývá mnoho hlubokých myšlenek. Tahle mne opravdu zaujala, jak prohlásila gejša Mameha - ,,Jak sis to představovala Sajuri? My se přece nestáváme gejšami proto, abychom vedly život, který by nás uspokojoval. Děláme to proto, že nám nic jiného nezbývá."
Hodnocení:100%