Monster - recenze

22. prosince 2011 v 23:17 | Sara Whitney |  Anime
Počet epizod: 74 (24 minut epizoda)
Rok vydání: 2004 - 2005
Studio: MadHouse
Režisér: Masayuki Kojima
Žánr: detektivní, drama, mysteriózní, psychologický, thriller
Kenzo Tenma je vynikající japonský neurochirurg, nyní žijící v německém Dusseldorfu. Jednoho dne do nemocnice, v níž pracuje, přivezou tureckého dělníka, ale když se Tenma chystá zahájit operaci, je mu řečeno vedením, že má jít místo toho operovat významného politika. Tenma poslechne, turecký dělník ale pod rukama jiného doktora umírá.
Stejná situace se opakuje o několik dní později, do nemocnice totiž přivezou chlapce, který byl postřelen do hlavy a je v ohrožení života, a jeho sestru - dvojče, které je v šoku, ale jinak v pořádku. Kenzo se chystá zahájit operaci, ale vtom je povolán ředitelem nemocnice, aby operoval starostu, kterého ranila mrtvice. Tenma ale odmítne a operuje chlapce, protože se do nemocnice dostal dříve. Chlapec přežije, ale starosta zemře.
Doktor Tenma ztrácí všechno, jak snoubenku Evu - dceru ředitele nemocnice, tak své postavení i naděje na povýšení a je rád, že nebyl propuštěn. Co je ale horší, zanedlouho jsou záhadným způsobem zavražděni dva jeho kolegové, kteří provedli operaci starosty, i nespravedlivý ředitel. Z vraždy je obviněn Kenzo, ale nic se mu neprokáže. Dvojčata pak záhadně zmizí...
Ale tímto to pouze začíná, protože Kenzo se zapletl s ním a ten někdo už mu nedá pokoj, před lety mu zachránil život a on se mu takto odvděčuje, má vizi a je pro ni schopen udělat cokoliv. Tenma si to dobře uvědomuje, a také ví, že ho musí zastavit, ať to stojí, co to stojí. Na své cestě potkává spoustu lidí, jedni mu pomáhají, další se ho snaží chytit a někteří se ho snaží zabít... Ale kdo tohle přežije a čí pravda je ta skutečná?

Zase další skvělé anime! V poslední době se mi díkybohu daří vybírat samé dobré kousky. Troufám si říct, že tohle je společně s Death Note to nejlepší, co tento žánr nabízí. Dokonce jsem někde slyšela, že Monster je Death Note minus nadpřirozeno a mohu to v podstatě potvrdit.
Příběh je výborně propracovaný a vymyšlený téměř dokonale. Nejdříve jsem se obávala, že sedmdesát čtyři dílů je moc a že se někdy budu nudit, ale opak je pravdou, každý díl jsem byla napjatá jako struna a hltala každou minutu.
Postavy, znovu jedny z nejreálnějších, jaké lze v anime spatřit, zezačátku trochu černobílé, ale od toho tu bylo tolik dílů, všechny postavy zde dostaly svůj prostor, ale přitom autoři neprozradili příliš mnoho naráz, takže jsem byla vždy napnutá k prasknutí. A hlavní záporná postava, taková tu už dlouho nebyla, opravdu ne.
Doktor Tenma je jedna z nejlidštějších neexistujících postav, které jsem kdy viděla. Je to člověk pátrající po pravdě, neustále se tázající, co je dobré a co je špatné, toužící zjistit, zda mají všichni lidé skutečně stejnou hodnotu. A snažící se napravit jednu nevědomou chybu, kterou udělal, když se snažil být spravedlivým, a která odstartovala řetězec neuvěřitelných událostí.
Asi nejvíce fascinující věcí je komplexnost vztahu mezi Tenmou a Johannem, lidmi, kteří jsou si v některých ohledech tak podobní a v jiných tak odlišní. Tenma je člověk dívající se na všechno emotivně, to kontrastuje s Johannovým pohledem na svět, který naopak jakékoliv city postrádá, je to čistá logika, která z něj činí manipulativní a psychopatickou bytost.
Opening je skutečně brilantní, propojuje v sobě moderní hudbu s hudbou duchovní a anime je v něm perfektně vystiženo. Mohla bych si ho pouštět stále dokola. Ending je na tom velmi podobně, je melancholický, okouzlující, dalo by se říct, že se nese skoro až v pohádkovém duchu a jeho text má pro anime velký význam. K jeho úplnému pochopení ale dojde až potom, co Monster zhlédnete. Ani soundtrack nemohu chvílit méně, po celu dobu skvěle stupňoval děj a umocňoval napětí.
Kresba seriálu je maličko zvláštní, pokud byste to nevěděli, pravděpodobně byste z ní nepoznali, že se jedná o anime. Postavy vypadají naprosto normálně, žádně velké oči, šílené účesy či tyčkovité nožičky čnějící až do nebes. V tomto případě by to bylo ale až nepatřičné, seriálu tmavé barvy a reálné obličeje sedí mnohem lépe. Ačkoliv je seriál staršího data, animaci má velmi dobrou.
Monster je skutečně jedinečné a skutečně skvělé anime, které bych se nebála doporučit ani lidem, kteří jinak o anime nezavadí ani pohledem. Už dlouho jsem neviděla nic tak propracovaného, tak napínavého, tak zajímavého. Autoři mě přiměli bát se o jejich postavy, strachovat se společně s nimi, prožívat všechny jejich emoce. Po celou dobu sledování jsem byla napjatá jako struna, věčně na okraji své židle a nedočkavě jsem hltala jeden díl za druhým. Tohle anime vidět musíte.
Hodnocení na MyAnimeList: 8.73
Vlastní hodnocení: 95%