Název: Shiki
Počet epizod: 22 (22 minut epizoda)
Rok vydání: 2010
Studio: Daume
Režisér: Tetsuro Amino
Žánr: hororový, mysteriózní, thriller
Sotoba je poklidná, lesy izolovaná vesnice v horách. Žijí v ní převážně staří lidé a kdokoliv se zde liší, nevyhne se pomluvám. Není divu, že to zde mladá a výstředně se oblékající Megumi Shimizu nesnáší a doufá, že odtud bude moci co nejdříve odejít.
Jednoho dne se ale do douho opuštěného sídla blízko vesnice, připomínající hrad, nastěhuje nová rodina. Přijedou za noci, náhle a nečekaně. A od toho dne již nic nebude stejné. Začínají umírat lidé, nejdříve několik postarších obyvatel, jejichž smrt je přičítána panujícím extrémním horkům, smrtí ale přibývá a přibývá. A všechny stopy vedou k novým sousedům...

Upíři jsou často užívaným námětem nejen v literatuře (v poslední době bohužel hlavně v té, zaměřené na pubertání dívky), tak i ve filmech a seriálech. Shiki je ale důkazem, že i často užívané téma lze stále zpracovat novým, originálním způsobem a především řemeslně dobře. Umně zpracovaný hororový příběh se může opřít o rozmanitou sestavu charakterů, které jsou vše, jen ne černobílé, a jejich prostřednictvím pokládá otázky týkající se morálky, života a smrti i lidskosti.
Celé anime začíná veskrze obyčejnou scénou, která bude velmi povědomá všem, kdo žijí na vesnici. Výstředně oblečená dívka, Megumi, se se slunečníkem v ruce prochází po vesnici, nadává na svůj život a za zády jí rezonují pomluvy starší generace sedící na zápraží. Již tento úvodní obraz dává tušit, proč si Shiki vydobylo takovou popularitu. Uvěřitelnost. Základní kámen každého dobrého příběhu. Stačí totiž vyměnit fantastické bytosti, kterými jsou v tomto případě upíři, za něco obyčejnějšího, například developery, kteří se snaží vesnici zbourat, a máme tu naprosto realistický příběh.
V průběhu dvaceti dvou epizod sledujeme poměrně velké množství postav, a především to, jak se vyrovnávají s novou a dosud nepředstavitelnou hrozbou, tvořenou upíry, o nichž nic neví. Přirozenou reakcí se stává strach, pramenící z neznáma, a agrese, kterou vesničané reagují na bezprostřední ohrožení, které upíři, jež jsou, minimálně co se fyzických schopností a postavení v potravním řetězci týče, nad lidmi, představují.
Shiki prostřednictvím krajních situací, do nichž staví své postavy, odkrývá skutečnou povahu lidského (i upířího) charakteru, odhaluje všechny lidské (i upíří) slabosti a špatné stránky. Zabývá se do hloubky i otázkami davového jednání, které je zde mnohokrát ilustrováno tak dokonale, až se divák hrůzou otřese.
V anime není nadržováno ani lidem, ani upírům, na celý problém je nahlíženo stejnou měrou z obou stran. Vidíme, že obě strany konfliktu mají relevantní důvody a pohnutky ke svému jednání, nikdo není jen dobrý či naopak jen špatný. A nakonec se opět ukazuje, že vše stejně záleží na charakteru každého jednotlivce.
Hudební doprovod je skvostný, brilantní, téměř nadpozemský. Sborové skladby beze slov, doprovázené zvukem varhan, případně klavíru či houslí, jsou tím posledním kouskem dotvářejícím děsivou i melancholickou atmosféru tohoto anime. Každá skladba je, i přes sdílené znaky, naprosto unikátní a na první poslech odlišitelná od zbytku, každá by mohla bez nejmenších potíží stát sama o sobě, společně ale vytvářejí celek, při jehož poslechu mrazí až do konečku prstů. Ani openingy a endingy za hudebním doprovodem nezaostávají, zvlášť první opening, nazvaný Kuchizuke (Polibek), a první ending, nazvaý Yakusoku (Slib), stojí za zmínku.
Anime charakterizuje i zvláštní vizuání styl, tvořený kontrastem ponurého prostředí odlehlé vesnice, kolem dokola obklopené neprostupnými, tmavými lesy, v jejichž hlubinách se může skrývat prakticky cokoliv, a ztvárnění postav, jejichž křiklavě zbarvených vlasů, zformovaných do bizarních účesů, které jako by popíraly gravitaci, si všimnete na první pohled.
Shiki je klenot, a to nejen ve svém žánru. Díky němu se upíři opět stali bytostmi hrozivými, nikoliv vysmívanými. Má vše, co by správné hororové dílo mělo mít, napínavý příběh, vrcholící v grandiózním finále, postavy všech barev šedi, které někdy až děsivě moc připomínají nás samé i dokonalý hudební doprovod. A navrch se nebojí pokládat odvážné otázky, které pokrývají širokou škálu témat. Co víc si přát?
Hodnocení na MyAnimeList: 8.08
Vlastní hodnocení: 90%